Sok dologra kitértem már a posztjaimban, de ez a téma eleddig valahogy kimaradt. Az esetek többségében csak érintőlegesen tértem ki arra, mi minden szükséges ahhoz, hogy biztonságban tudjuk magunkat, ha kerékpáron kívánunk közlekedni. Fontos leszögezni, hogy a kerékpáros tehet a legtöbbet a saját biztonságáért. Milyen feltételei vannak annak, hogy bringánkkal a lehető legbiztonságosabban tudjunk közlekedni? Vegyük át szép sorban. Az első és legfontosabb dolog, hogy legyen egy kerékpárunk, ami könnyen szalad, könnyű hajtani, és minimális zajt kelt. Ezzel megteremtettük a bringázás élvezetét. Egy könnyen szaladó bringán suhanni igazán élvezetes dolog.

 

Ráadásul megjött a kellemesen langyos tavaszi időjárás, ami sokakat ösztönöz arra, hogy elővegyék kerékpárjukat, és elmenjenek túrázni, vagy azzal váltsák ki a tömegközlekedést, esetleg az autót cserélik kerékpárra. De lassan a testtel, először nézzük át a kerékpárunkat, hogy műszakilag rendben van-e. Ha nincs időnk, vagy érzékünk a szereléshez, vigyük kerékpárszervizbe a bringánkat, de ne a szerelőtől várjuk el, hogy letakarítsa a koszt a biciklinkről. Ezt mi magunk is megtehetjük.

Miután meggyőződtünk arról, hogy kerékpárunk könnyen szalad, könnyű hajtani, jöhet az egyik legfontosabb dolog. A fékek megfelelő beállítása. Felgyorsulni nagy tempóra könnyű, viszont a megállás már problémákba szokott ütközni. Fontos, hogy a fékek erősen fogják meg a kerekeket. Nem elég csak az egyik fékre koncentrálni, mindkettőnek ugyanolyan erővel kell fognia, mert bizony előfordulhatnak (És elő is fordulnak) olyan helyzetek, amikor a biztonságos megálláshoz mindkét fékre szükségünk van. Ha a fékek rendben vannak, és a bringa erőátviteli rendszere is kifogástalanul üzemel, jöhet a többi dolog, ami növeli a biztonságunkat.

Ezek pedig az alábbiak:
Prizmák. Elöl fehér, hátul piros prizma, valamint borostyán színű küllőprizmák a kerekeken. A küllőprizmákból rendelkezésünkre állnak olyanok, amik sötétben villognak, vagy világítanak. Ezek nagyban növelik az észlelhetőségünket, ráadásul egyedi lesz tőle a biciklink. Választhatunk fényvisszaverő csöveket is, amiket a küllőkre pattintva szintén jelentősen növelhetjük az észlelhetőségünket. Bár a pedálprizmák nem kötelezőek, csak ajánlottak, viszont a kerékpárok többségén megtalálhatóak. Szintén hozzájárulnak ahhoz, hogy korábban észleljenek bennünket.

Lámpák, villogók. Én magam a lámpákat preferálom villogók helyett. Ennek az oka prózai. Külterületen is közlekedem, és szeretem rendesen látni magam előtt az utat. Akik figyelemmel követik a blogomat, tudják, hogy elöl és hátul is nagy fényerejű lámpákat használok. Nem vagyok oda a villogókért. A KRESZ módosítása szerint a lámpák, villogók már a kerékpáros testén is elhelyezhetőek. Egy jó első- és hátsólámpa tovább fokozza az észlelhetőségünket, és mi is látjuk magunk előtt az utat. Az úthibák miatt szükségünk is van arra, hogy jól lássuk az előttünk lévő útszakaszt, mert így ki tudjuk kerülni a kátyúkat, bukkanókat, egyéb dolgokat, és ne szenvedjünk ezek miatt balesetet. Főleg, ha rendszeresen tekerünk sötétben, közvilágítástól mentes szakaszon. Ne spóroljunk a lámpákon. A kivilágítatlan biciklis öngyilkosjelölt, őt előbb-utóbb ki fogják vasalni. Mi ne kövessük a példáját.

közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Hátsólámpám. Nagy fényereje van.
közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Elsőlámpám. Jól bevílágítja az utat.
közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Lézerfény is van...

Láthatósági ruházat, kiegészítők. Ezek nem csak sötétben, de nappal is növelik az észlelhetőségünket. Ezeken sem érdemes spórolni. Minél hamarabb észlelnek bennünket a közlekedés többi résztvevői (Elsősorban autósok, motorosok), annál jobban tudnak ránk vigyázni. Természetesen ez nem mindenkire igaz. Vannak, akik ennek ellenére közel húznak el mellettünk, viszont a többség (Legalábbis a saját tapasztalatom szerint) sokkal toleránsabban és körültekintőbben áll ahhoz a kerékpároshoz, aki mindig viseli a láthatósági mellényt, kabátot. A mellényt megfejelhetjük pluszban még fényvisszaverő karszalagokkal és pántokkal a lábunkon. Ahogy egyik kolléganőm fogalmazott: Nem baj, ha sötétben úgy nézel ki, mint egy karácsonyfa, legalább biztosan ki tudlak kerülni. Mesélt olyan esetről, hogy sötétben a mellényt viselő biciklist hamarabb észrevette, mint azt, aki közelebb volt az autójához, és nem volt rajta mellény. Egyik barátom küldött olyan videót, amit Murányi Marcell készített. Nem tudom, Pesten hogyan gondolkodnak az emberek, mert annak ellenére, hogy folyamatosan visel láthatósági kabátot, sokszor került veszélyes helyzetekbe. De inkább tekintsék meg a ">videót, amit készített.

közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Ledes fényvisszaverő pánt. A táskámon fityeg.
közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Kissé viseltes már...
közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Lábpántok
közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Fényvisszaverő karszalag és lábpántok

Következő pont a védőfelszerelések. Ebbe a kategóriába tartozik a bringás sisak, a könyök- és térdvédő, valamint a kerékpáros kesztyű, valamint kerékpáros szemüveg. Nekünk, bringásoknak ezek állnak a rendelkezésünkre, hogy védeni tudjuk magunkat. Ez a maximum. Esetünkben nincsenek olyan megoldások, mint például a motorosok védőöltözete. Ha jól tudom, vannak olyan motoros kabátok, melyek hátrésze úgy van kialakítva, hogy védje a gerincet. (A felelőtlen közlekedés ellen semmi nem véd… Ez kategória független) Az autósokat a karosszéria védi elsősorban, és nekik pluszban ott van a biztonsági öv, amit kiegészít (Nem pedig helyettesít) a légzsák. Ezen kívül még rengeteg olyan megoldás van az autósok számára, ami növeli a biztonságot. Sajnos a felelőtlen közlekedőt nem lehet kivédeni. Minden kategóriában ott vannak.

De vissza a kerékpáros védőfelszerelésekhez. A sisak a fejünket védi egy-egy bukás, borulás alkalmával. Ha buktunk, és a fejünk a földnek csapódott, cseréljük ki a sisakot. Akkor is, ha nem látszik rajta külsérelmi nyom. Ezek a sisakok döntő többségében egy balesetet bírnak ki, de olvastam cikket arról a bikmag oldalon, hogy az egyik gyártó olyan sisakot fejlesztett ki, ami két-három balesetet is kibír. Nézzünk körül kerékpárboltokban, (Egyébként a Lidl, a Tesco és más üzletek is árulnak sisakot) milyen sisakokat árulnak, és válasszuk azt, ami a legjobban illik az egyéniségünkhöz, a legjobban tetszik és kényelmes. Fontos, hogy a sisak mérete ne legyen nagyobb a fejméretünknél. Mielőtt leemelnénk és kifizetnénk valamelyik sisakot, próbáljuk fel. Az a jó sisak számunkra, amelyik nem lötyög a fejünkön. A pántokkal később be lehet állítani még pontosabban a fejméretünkhöz. Ha M-es a fejméretünk, akkor ne vegyünk L-es sisakot, mert kényelmetlen lesz, ahogy lötyög. Ezen a pántok sem segítenek. A sisak súlya minimális, tekerés közben nem is lehet észrevenni, viszont baleset alkalmával felértékelődik. És a pár ezer forint plusz kiadás (Gyártótól függően) megér annyit, hogy a fejünk, ezáltal az életünk is jobban védve legyen. Ne felejtsük el, hogy a sisakoknak van egy kihordási ideje, ami után szintén cserélni kell, akkor is, ha nem baleseteztünk vele.

közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
Sisakom

A kesztyűk palettája szintén széles. Kétféle kesztyű van, a teljesen zárt, és a levágott ujjú. Olyat válasszunk, ami nekünk tetszik, és a mérete is megfelelő. A kesztyű szerepe szintén balesetnél értékelődik fel, amikor az ember nem nyúzza le a tenyeréről a bőrét az aszfalton, vagy kavicsos, murvás felületen, köszönhetően a párnázott tenyérrésznek. A kesztyű szintén minimális, grammokban mérhető súllyal bír. Az ár itt is gyártónként változik. És egy szép, színes, messziről látható kesztyű irányjelzőként is funkcionálhat.

Könyök- és térdvédők. Ezt a kiegészítőt elsősorban profi bringások használják, akik különböző trükköket hajtanak végre kerékpárjukkal, vagy terepen tekernek rendszeresen, ahol nagy az esélye a borulásnak, elesésnek. A könyök- és térdvédők, akárcsak a sisak, vagy a kesztyű az ajánlott kategóriába tartozik. Ha szükségét érezzük, szerezzük be. A plusz védelem mindig jól jön, lehet olyan helyzet, amikor éppen ezeknek az eszközöknek a használatával úszunk meg egyébként töréssel járó balesetet. A könyök- és térdvédők esetében is olyat válasszunk, ami az igényeinknek megfelel. Addig használjuk, amíg az a használati utasításban le van írva. Az ár itt is gyártótól függ.

Kerékpáros szemüveg. Ahány gyártó, annyi megoldás és stílus. Akár a városban tekerünk, akár túrázni megyünk, a szemünk védelme az egyik legfontosabb dolog. Egy jól megválasztott szemüveg egyszerre lehet stílusos, és funkcionális. Út közben felverődhet bármi, amitől a szemüveg megvéd, vagy éppen a kisebb-nagyobb rovarok szembe kerülésétől óv meg minket. Mint a többi kiegészítőnél, itt is válaszunk olyat, ami a legjobban megfelel nekünk. Figyeljünk arra, hogy UV szűrővel ellátott szemüveget válaszunk, így a tűző napsütés nem károsítja a szemünket. Az ár itt is a gyártótól függ.

Majdnem kifelejtettem egy fontos apróságot, a csengőt. A csengő kötelezően előírt tartozék. A tekerés élményét nem befolyásolja viszont adódhatnak olyan helyzetek, amikor figyelmeztetnünk kel valakit az érkezésünkre. Ez jellemzően olyan helyen fordul elő, ahol a kerékpárosok és a gyalogosok osztoznak az úton. Valamelyik oldalon olvastam olyan javaslatot, hogy csengetés helyett kiabáljunk rá a gyalogosra, hogy „Jobbról/Balról jövök!”. Szerintem ez rossz megoldás, mert megijedhet a gyalogos, emiatt pont elénk léphet. A csengő messzebbről hallható, és folyamatosan csengetve felhívhatjuk a figyelmet arra, hogy legyen szíves a kerékpárútról a gyalogosok számára kijelölt útra távozni, vagy félreállni, hogy tovább haladhassunk. A lényeg, hogy a csengővel olyankor jelezzünk, amikor a biztonságos haladásunk veszélybe kerül, és meg akarjuk előzni a balesetet. Ám sokszor hiába csenget az ember időben, sokan bambán bámulnak az emberre, mi a jó francért csenget eszeveszetten? Azt tudták, hogy Japánban illetlen dolog rácsengetni a gyalogosokra? Nem!? Olvassák el a WeLoveCycling vonatkozó bejegyzését. Érdemes. Sok érdekes dolog van, amit érdemes lenne átvennünk és alkalmaznunk a hétköznapokban.

A végére hagytam a legfontosabb dolgot. Ami nem más, mint a… (dobpergés) KRESZ! (Tádá!) Így van. Jól látják. Bár a kerékpározás nincs jogosítványhoz kötve, ez nem jelenti azt, hogy nekünk bringásoknak nem kell tudnunk a KRESZ-t. Vannak bizonyos dolgok, amik ránk éppúgy vonatkoznak, mint az autósokra, motorosokra. (Piros lámpa, Behajtani tilos, STOP tábla, stb.) Ha megvannak a szükséges biztonsági felszerelések, láthatósági kiegészítők, akkor nézzük át és tanuljuk meg, milyen szabályok vonatkoznak ránk, kerékpárral közlekedőkre. A vonatkozó közlekedési szabályokat nem elég tudni, alkalmazni is kell őket. Már korábban is ajánlottam, mert jól összeszedett kiadványnak gondolom, a Magyar Kerékpárosklub által készített Közlekedési kisokost, ami végigvesz minden lényeges dolgot. Érdemes elolvasni, értelmezni és alkalmazni az ott leírtakat. De vegyünk át néhány alapvető dolgot, ami fontos a saját biztonságunk szempontjából.

Sebesség. Válasszunk olyan sebességet, ami lehetővé teszi a biztonságos megállást. Tartsuk észben, hogy nem egy versenyen, hanem a közutakon vagyunk, és a többi közlekedőre is oda kell figyelnünk, nehogy baleset legyen. Az autósokat, motorosokat is büntetik gyorshajtásért. Bár a kerékpárokon az esetek többségében nincs sebességmérő, ennek ellenére őket éppúgy meg lehet büntetni, ha túllépik a KRESZ-ben szabályozott értékeket. A Kerékpáros kisokos a sebességhatárokat is összegyűjtötte.

Ezek az alábbiak:
Kerékpárral lakott területen belül legfeljebb 40 km/h sebességgel szabad közlekedni. Lakott területen kívül sisakban 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, de csak ha utast nem szállítunk, sisak nélkül pedig 40 km/h. Kerékpárúton 30 km/h, gyalog- és kerékpárúton 20km/h a megengedett maximális sebesség.

Sokan szeretnek járdán tekerni, ami nagyobb odafigyelést igényel a gyalogosok miatt, és ott maximum 10 km/h-s sebességgel haladhatunk. Tény, hogy az utak döntő többsége javításra szorul, valamint a megnövekedett forgalom miatt sokan inkább a járdát választják, de ez fokozott kockázatot jelent, mivel a járdák sok esetben nem elég szélesek ahhoz, hogy a bringások és a gyalogosok kényelmesen, egymás zavarása nélkül elférjenek rajta.

Inkább tekerjünk az úttesten a jobb oldalon, mivel Magyarországon „Jobbra tarts!van érvényben. Ahol van, ott használjuk a kerékpárutakat, sávokat. A zebrákon ne vágódjunk át körültekintés nélkül. Álljunk meg, szálljunk le, és miután meggyőződtünk arról, biztonságosan át tudunk kelni, gyalogos üzemmódban menjünk át a túloldalra.

Tartsunk biztonságos követési távolságot az előttünk haladó lassabb bringástól, sosem tudhatjuk, mi fog történni a következő pillanatban, ami miatt esetleg hirtelen meg kell állnunk. Alkalmazzuk bátran a karjelzéseket, amikor valamerre kanyarodunk, kikerülünk valakit, vagy valamit. Ezzel a tudtára adjuk a többi közlekedőnek, mi a szándékunk. Gondolkodjunk előre, és folyamatosan figyeljünk a forgalomra, az autóvezetőkre. A veszélyes helyeken szükség esetén álljunk meg, nézzünk körül, és mikor meggyőződtünk arról, hogy biztonságos, haladjunk tovább.

közlekedés bringa biztonság láthatóság védelem forgalom odafigyelés KRESZ
A BringaMánia által készített kép jól szemlélteti az alapvető kézjeleket.

A zebrákat fokozott óvatossággal közelítsük meg, sosem tudhatjuk, mikor lép le egy gyalogos. Kerüljük a holttérbe kerülést. Ha az autós látja hol vagyunk, könnyebben tud vigyázni ránk. És figyeljünk a táblákra. Nekünk éppúgy ismerni kell őket, mint az autósoknak. Elsőbbség adás kötelező, főútvonal, STOP, Behajtani tilos, stb., valamint az útburkolati jeleket is ismernünk kell.

Mivel sokkal védtelenebbek vagyunk, ezért fokozott figyelmet kell fordítanunk arra, mi történik körülöttünk, nem engedhetjük meg magunknak, hogy bármi elvonja a figyelmünket. Ha szükségét érezzük, szerezzünk be visszapillantó tükröt, így minimális fejmozdulattal tudunk figyelni arra, mi történik mögöttünk. Tekerés közben mellőzük a mobil használatát. Pláne a Facebook üzenetre történő válaszolást. Simán ki lehet bírni azt a néhány percet nélküle, amíg elérünk A-ból B-be. Ha fontos hívás érkezik, akkor álljunk ki a forgalomból, és úgy bonyolítsuk le a hívást. Ha mindenképp szükségét érezzük, hogy a mobilunk könnyen elérhető legyen, akkor használjunk kormányra rögzíthető telefontartót, így bármikor rápillanthatunk út közben, de továbbra se piszkáljuk menet közben. Ha valamit telefonon kell intézni, álljunk félre, és úgy intézzük el a hívásokat, valamint az üzenetekre történő válaszadást. Mi ezekkel a dolgokkal tudjuk növelni a saját biztonságunkat az utakon való közlekedés során.

Ám hiába minden biztonsági felszerelés, ha nem vagyunk ott fejben az úton, és nem figyelünk a többi közlekedőre. Folyamatosan ébernek és körültekintőnek kell lennünk, hogy biztonságban eljussunk oda, ahova elindultunk. Minderre azért is van szükség, mert mások figyelmetlensége vagy felelőtlensége miatt könnyen kerülhetünk veszélyes helyzetekbe. Mi hiába teszünk meg mindent, hogy a lehető legjobban védve legyünk, ha valaki nem foglalkozik azzal, mi is ott vagyunk az úton.

Törekedjünk a körültekintő, biztonságos közlekedésre. Igyekezzünk vigyázni egymásra. Még mindig nem egymás ellen vagyunk az utakon. Mindenkit hazavárnak. Tegyünk érte, hogy mindig mindenki épségben hazaérjen.