A hónap elején olvastam a kerékpárosok kikerüléséről szóló cikket a hirado.hu oldalon. Röviden, és tömören az a lényeg, hogy az autósoknak lakott területen belül egy, lakott területen kívül másfél méteres oldaltávolságot kell tartaniuk, amikor egy kerékpárost kerülnek ki. A kezdeményezést alapvetően jó dolognak tartom, viszont az autósok tájékoztatásán, és a KRESZ módosításán kívül még valamire szükség van: Ránk, kerékpárral közlekedők megfelelő magatartására és együttműködésére is.

Mit értek ez alatt? Azt, hogy folyamatosan figyelünk a forgalomra, nem száguldozunk öngyilkos kamikaze módjára, pláne nem a járdákon, és nem vágódunk át a zebrán. (Mások mellé sem vetődünk be…) Ismerjük, betartjuk és alkalmazzuk a ránk vonatkozó szabályokat. Valamint mindent megteszünk annak érdekében, hogy az autósok időben észleljenek minket. (Láthatósági mellény használata. Például. Valamint fényvisszaverő kiegészítők alkalmazása) Kit könnyebb kikerülni? Akit csak az utolsó pillanatban észlelünk, vagy azt, akit már messziről látunk?

Mint korábbi posztomban írtam, amikor túrázni megyek, még verőfényes napsütésben is viselek láthatósági mellényt. Ilyenkor az autósok döntő többsége vigyáz rám, nem sodornak veszélybe, és nagy oldaltávolságot tartva (Olykor áthúzódva a másik sávba) kerülnek ki. Ugye, milyen apróság? Mégis sokat számít. Bár a szabályzat csak sötétben és rossz látási körülmények között teszi kötelezővé a mellény használatát lakott területen kívül, többször láttam már embereket úgy közlekedni kerékpárral, hogy nappal is viselték a láthatósági mellényt. Nekik jár a piros pont, mert időben meg lehet látni őket.

 

Fekete-híd utca - itt sem bővelkedünk a helyben, viszont az alacsonyabb forgalom miatt biztonságosabb erre közlekedni, főleg csúcsidőben

A szűk utak is megnehezítik a biztonságos kikerülést. Lakott területeken kívül és belül egyaránt. Ami miatt például nehéz Sárváron (És gondolom, más városokban is) kerékpárral és autóval is közlekedni, hogy sok autó parkol az utak szélén. (Rengeteg ilyen képet lehetne feltölteni...) Emiatt az útszakaszok jelentősen beszűkülnek, kevés hely marad a biztonságos kerékpározáshoz. A parkoló autók miatt (Állandó probléma, hogy nincs elég parkolóhely az autók számára) fokozott figyelemre van szükség, hogy az ember ne kerüljön veszélyes helyzetbe. (Például egy váratlanul kinyíló ajtó miatt…)

Ha például Sárváron a Batthyány utcában megtiltanák a parkolást az autósok számára, akkor bőven lenne hely az autósok, és a kerékpárosok számára is. Egymás zavarása nélkül. És fel lehetne jelölni mindkét oldalon kerékpársávot. Igen ám, de hol parkoljanak akkor az autók? Meg az üzletekbe, amiknek nincs hátsó bejárata, hogyan vigyék be az árut? Az egyik lehetséges megoldás az lenne, ha a személyautók parkolását tiltanák meg, és csak az áruszállító járművek parkolhatnának ott a rakodás idejére. A személyautók számára lehetne építeni egy parkolóházat valahol a városban, ami nincs túl messze a központtól. (Ám a központban és a környékén nincs olyan szabad terület, ahol elférne egy parkolóház…) De hogyan is nézne ki egy fürdőváros egy randa parkolóházzal? Elég hülyén… (Nem mintha most egy-egy elhagyatott, elhanyagolt épület nem rontaná a városképet…)

 

Batthyány utca - Jól látható, mennyire kevés a hely a járda mellett parkoló autók miatt

A megnövekedett turistaforgalom miatt a fürdő környékén (És máshol is), viszonylag sok autó szokott parkolni, amikre szintén oda kell figyelni. A probléma abból adódik, hogy az utakat nem lehet mindenhol megfelelően kiszélesíteni. A városokban, falvakban az ott lévő épületek miatt ritkán van erre lehetőség. A fürdő építésekor tudták valamennyire szélesíteni a Rákóczi út egy részét, így volt lehetőség két lekanyarodó sávot beiktatni a Vadkertkörút irányába.

 

Útszakasz Bejcgyertyánosnál

A településeket összekötő utak szélessége is problémás, vannak olyan szakaszok, ahol a kamionok alig férnek el egymás mellett, a tükreik között nagyon kicsi (Megközelítőleg 25 cm. Talán…) a távolság. És bizony kamionnal kikerülni a jóval kisebb kerékpárost sok esetben nem egyszerű mutatvány. Ugyanez igaz a kb. 12 méteres (Vagy hosszabb) autóbuszokra is.

Nem egy esetben az amúgy is szűk út tovább szűkül, még jobban megnehezítve a közlekedők, elsősorban az autósok dolgát. Jellemzően ilyen helyek a különböző hidak. Sárváron például a Rába-híd. Amíg nem volt meg a várost elkerülő út, addig a városon átmenő kamionforgalom miatt is veszélyben volt az ember. Mostanra ez a probléma szinte teljesen megszűnt.

 

Rába-híd - szemmel láthatóan kevesebb a hely...

Amivel hozzá lehetne még járulni a biztonságos kikerüléshez, ha a kerékpárosok fejében elültetnénk a láthatóság fontosságának a gondolatát. Ne csak az autósoktól várjuk el az odafigyelést, mi magunk is sokat tehetünk önmagunk biztonságáért. Sokszor apróságokkal is jelentősen megkönnyíthetjük az időben történő észlelésünket. (Amik ráadásul nem is drágák…) Köszönöm a figyelmet!