Mint minden dolognak, a kerékpárnak is megvannak az előnyei és a hátrányai. Most megpróbálom összeszedni az előnyös dolgokat. (Lehet, kimarad néhány dolog, előre is bocsi)

Sárvár környékén rengeteg kisebb-nagyobb falu található. Ezeken a helyeken sokaknak nem luxus, hanem létszükséglet az autó. Több okból is. Munkába, és orvoshoz járás, valamint ügyintézés, bevásárlás miatt van rá szüksége az embereknek. Sok ember viszont kényelmi okok miatt tart autót. Tagadhatatlan tény, hogy esőben, vagy hideg időben jól jön a karosszéria védelme, a nagyobb sebességről (városban átlag 50-60 km/h, autóúton és autópályán kb. 100-120 km/h) ne is beszéljünk. Viszont a kerékpáron is megoldható az eső és hideg elleni védelem. Minden csupán megfelelő öltözet kérdése. Egy ilyen kisvárosban, mint Sárvár, bringával könnyen áthidalhatóak a távolságok. Tempótól és útvonaltól függően fél órán belül elérhetünk A-ból B-be.

 

Nézzük meg, milyen előnyei vannak annak, ha valaki bringával közlekedik. Letudhatjuk a napi sportot, különösebb erőlködés, és megerőltetés nélkül. A láb- és hasizmokra is jótékony hatással van, valamint az állóképességre, a szívre, és a tüdőre, de ezt már leírtam külön posztban. (Igaz, ott nem tértem ki a különböző szervekre gyakorolt hatására) Olvastam az egyik oldalon, hogy felmérések szerint azok az idős emberek, akik rendszeresen kerékpároznak, jobb izomtónussal rendelkeznek, mint azok, akik nem sportolnak és mozognak rendszeresen. A cikk itt olvasható.

Nem állok neki matekozni, mert felesleges. (Aki akar, úgyis utána számol a különbségeknek) Ahogy autót, úgy bringát is lehet olcsóért, és nagyon drágáért (több százezer, vagy millió Ft) venni. Mindenkinek magának kell eldöntenie, mennyit tud rááldozni. Körülbelül 55-60 000 Ft körüli összegért már lehet általános célú kerékpárokat kapni. Felszerelve. A váltóval szerelt bringa nem mindig előnyös a városi közlekedés során, nem lehet maximálisan kihasználni az előnyeit.

Ami miatt többe kerül az autó fenntartása, az a súlyadó, kötelező biztosítás, üzemanyag, műszaki vizsga, és egyéb apró nyalánkságok. (Akinek van autója, tudja, miről van szó) Sok költség függ az autó méreteitől, típusától. Viszont aki autó- és motorvezetésre adja a fejét, annak KRESZ, és gyakorlati vizsgát is tennie kell, ellentétben velünk, biciklisekkel. Emiatt sajnos nagyon sok biciklis egyáltalán nincs tisztában azzal, milyen szabályok vonatkoznak rá. Ez sajnálatos tény.

Viszont a kerékpár az autó járulékos költségeinek a töredékéből megvásárolható és fenntartható. A javítás, karbantartás is megúszható pár tízezer forintból. (Attól függ, kell-e valamit cserélni, és mennyire van lestrapálva kerékpárunk) Amire bringa esetében mindenképpen költeni kell, az a láthatóvá tétel. Tudják, látni, és látszani elv… Vannak bringák, amik alapból fel vannak szerelve lámpákkal, prizmákkal, csengővel, így csak a megfelelő zárra kell költeni, hogy mindig biztonságban tudjuk otthagyni valahol drótszamarunkat. Ez is megúszható néhány ezer forintból. (Tökéletes védelem nem létezik, ha el akarják lopni kedvenc kerékpárunkat, így is, úgy is megtalálják a módját… Sajnos)

Ami még előny a bringánál, hogy kevés helyet foglal az útból (ez igaz a rollerre, görkorcsolyára és gördeszkára is), viszonylag gyorsan (kb. 20-25 km/h, egyes bringák kialakítása az ennél nagyobb sebességet is lehetővé teszi), rugalmasan tudunk haladni vele, ráadásul szinte bárhol le tudjuk parkolni. Sok helyen (A szabályok biztosította lehetőségeket figyelembe véve) tudunk közlekedni egy városban. Nem ragadunk be a dugóba, könnyen találunk alternatív útvonalat, ahol időt tudunk nyerni. És még a környezetet sem szennyezzük (ez egy fontos követelmény minden járműnél), igaz, az autóknál is egyre fontosabb, hogy minél kisebb mértékben terheljék a környezetet. Ráadásul egy igazán jó állapotban lévő bringa csendes is, így nem zavarunk másokat.

Még a nagyobb cuccok szállításai is megoldható kosarak és csomagtartóra rögzíthető táskák segítségével. Igény szerint. Kerékpárunk így sem lesz jelentősen szélesebb. Vannak váz- és nyeregtáskák, amikbe apróbb cuccokat tudunk belepakolni. Kormányra rögzíthető okostelefon tartó segítségével túrázás során a telefon GPS funkcióját (egyebek mellett) tudjuk kényelmesen használni. Ami igaz, az igaz, az autóba jóval több cuccot be lehet pakolni. De ki mondta, hogy egy bringát nem lehet kosarakkal és oldaltáskákkal is felszerelni? Így már a sok cucc biztonságos szállítása is megoldott. Nem kell attól félni, hogy bármi beakad a küllők közé. Pluszban még hátizsákot is alkalmazhatunk, abba is el lehet pakolni kényelmesen jó néhány dolgot. Minden másra ott a házhoz szállítás lehetősége, amit hagyományos és online vásárlás esetén tudunk igénybe venni, amikor valami nagy terméket (pl. hűtőszekrény, vagy mosógép) veszünk.

Kollégáimmal a napokban beszélgettem az aktuális témáról, és egyikük felvetette a gázpalack szállítást kerékpáron, mint veszélyes mutatványt. Régebben én is láttam nem egy embert, amint gázpalackkal, vagy teli gabonászsákkal a csomagtartón manőverezett hazafelé a biciklijén. Tényleg nem volt egyszerű művelet, de abban az időben, (ó, azok a boldog ’90-es évek…) még nem volt jellemző a házhoz szállítás, ellentétben napjainkkal.

Szállítottam már én is nagyobb dolgot, csomagot a biciklimen. Hogyan oldottam meg? Egyszerűen: Felpakoltam a cuccot a bringára, és hazaballagtam vele. Nem tartottam biztonságosnak a nagy csomaggal a forgalomban ügyeskedni. Igaz, így lassabban értem haza, de legalább biztonságban. És ez volt a legfontosabb.

A vonatkora (kialakítástól függően) is viszonylag könnyen fel tudjuk tenni drótszamarunkat, és magunkkal vihetjük, akár a szomszéd városba, akár nyaraláskor. Így bárhol tudunk kerékpárral közlekedni. A szabályokat betartva. Természetesen. És figyelve másokra. Most csak ennyit akartam. Röviden és tömören.