Az elmúlt pár hétben akármerre közlekedtem a városban, időjárási körülménytől függetlenül viseltem láthatósági kiegészítőt. Néha csak a karszalagot, néha a láthatósági mellényt. És folyamatosan figyeltem az autósok viselkedését. Az eredmény: kellemes csalódás, ugyanis a többség figyelt, vigyázott rám. Már amennyire a körülmények ezt lehetővé tették. Nem egy alkalommal lemondtak az elsőbbségükről az én javamra, amit ezúton is köszönök nekik.

Még a veszélyesebb útszakaszokon is nagyobb biztonságban éreztem magam. Ismereteim szerint csak sötétben és rossz (Köd. Például.) látási körülmények között kötelező a láthatósági mellény viselése lakott területen kívül, ám napsütéses időben is megkönnyíti az időben történő észlelést. Akit az autósok időben észlelnek, arra tudnak vigyázni. Ebben nincs semmi bonyolult.

Városon belül is figyeltek arra, hogy megfelelő oldaltávolságot tartsanak. Mindezt csak azért, mert láthatósági mellényt, vagy karszalagot viseltem. Ilyen apróságok is sokat jelentenek.

A balesetmentes közlekedés mindenki érdeke, és ilyen módon is sokat tehetünk azért, hogy az autósok jobban tudjanak vigyázni ránk, kerékpárosokra. Ehhez együttműködés és odafigyelés kell. Mindenki részéről. Például figyelni kell arra, hogy a rosszul megtervezett kerékpárút végéről ne essünk az autók elé. Egyértelmű irányjelzés, határozott haladás. Fel kell mérni, hogy egy-egy manővert mikor tudunk biztonságosan végrehajtani. Az is fontos, hogy lehetőség szerint ne kerüljünk az autók holtterébe.

Ilyen dolgokra sok esetben csak akkor jön rá az ember, ha folyamatosan beszélget olyanokkal, akiknek van jogosítványa és autója, így rá tudnak világítani azokra, amikkel az ember éppen nincs tisztában. És persze odafigyel arra, amit mondanak, megjegyzi, és ezzel kibővíti a tudását. Az a tény, hogy valakinek van vezetői engedélye, még nem jelenti azt, hogy maximálisan tisztában van az érvényben lévő, vonatkozó KRESZ-szel. Szerintem a szabályokat nem csak ismerni, alkalmazni is tudni kell. Bár ember legyen a talpán, aki a homályosan megfogalmazott jogi szöveget elolvassa, és értelmezni is tudja…

Szerintem tőlünk, biciklisektől is elvárható a legalapvetőbb szabályok ismerete, függetlenül attól, hogy a kerékpár használata nincs KRESZ vizsgához kötve. Jelentősen csökkenteni lehetne a balesetek számát, ha az emberek többsége elővenné a józan paraszti eszét, és megtenné a saját biztonsága érdekében azt, ami szükséges. Csak hát megjelenik az egoizmus, és az a téves képzet, hogy az illetőt nem érheti baleset. Ha odafigyel arra, hogyan közlekedik, senkit nem sodor veszélyes helyzetbe, akkor ez igaz lesz. Egyéb esetben viszont balesetet fog elő idézni.

Néhány hete, mikor bejött a fagyos időjárás, délutános héten este tekertem hazafelé, és útközben elkerült egy hókotró autó. Türelmesen megvárta a vezetője, amíg biztonságosan ki tudott kerülni az alacsony forgalmú városban. Vajon ez a közvilágításnak, vagy a láthatósági kiegészítőimnek volt köszönhető? (Költői kérdés csupán…) Szerintem a kiegészítőimnek.

Még a minimális láthatósági kiegészítő is nagyon sokat számít. Gondoljanak csak bele, hogy egy autóbusz-vezetőnek milyen nehéz dolga van, ha egy sötét útszakaszon csak az utolsó pár méteren veszi észre a láthatatlan biciklist. Kapni már olyan kabátokat, melyek eleve rikító színűek, és el vannak látva fényvisszaverő csíkokkal. Ez szintén nagyban megkönnyíti az időben történő észlelést.

Ugye, hogy nem is olyan ördöngösség biztonságossá tenni a kerékpárral való közlekedést? Természetesen a biztonságos közlekedés csak úgy szavatolható, ha minden közlekedő körültekintően jár el, ismeri, alkalmazza, és betartja a rá vonatkozó szabályokat.