Ezt a túrát pár éve kezdtem el tervezni. Az interneten bóklászva futottam bele olyan információkba, amikről addig nem volt tudomásom. Tudtam a Somlóról, de az valahogy kimaradt az információk sorából, hogy a hegyen található egy várrom és egy kilátó is, mely első királyunk, Szent István nevét viseli. A rendszerváltásig viszont Petőfi nevét viselte. A kilátónál jelentette be Antall József miniszterelnök az utolsó szovjet katona kivonását. (Ezt se tudtam korábban… Hiába, a történelem mindenütt jelen van)

 

Az interneten tájékozódtam a Somlót körülvevő környékről. A Google Maps rengeteg pincészetet jelölt meg a térképen, köztük a Somlói Borok Boltját a hegyen, valamint Somlóvásárhely közelében a Somló Spirit Pálinkaházat. Elgondolkodtam azon, hogy meglátogatom, és a kínálatukból választok valami ízletes és minőségi pálinkát.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

Egy ilyen túrát, ami a teljes távot tekintve közelíti a 100 km-t, nem lehet felkészülés nélkül teljesíteni. Mind fizikailag, mind agyilag fel kell rá készülni. Ennek részeként végignéztem a Google Maps utcanézetén, mire számíthatok a tekerés közben. Már itt szembesültem vele, hogy nem egy sima sétatekerés lesz. Mind fizikailag, mind mentálisan nagyon próbára tesz majd a túra. Azt nem lehet előre megjósolni, hol, és mikor jelentkezik holtpont vagy holtpontok (Ekkora táv esetén bizony többször is előfordulhat, hogy az ember úgy érzi, nem tud tovább menni), és mennyi ideig tart. Ilyenkor kell erőt venni magunkon, és továbbmenni. Szívvel, lélekkel. Hajtani a pedált. Abban biztos voltam, hogy az utcanézethez 2011/12-ben készült képekhez képest jelentős eltérések lesznek. Ennek tudatában vágtam neki a túrának.

2019. április 20. Húsvét szombat, a túra napja. Mivel napi szinten közlekedek bringával, hamar észreveszem, ha valami nem úgy fut, ahogy kellene. Az előző napokban is éreztem már, hogy a lánc az utolsó tisztítás óta elszennyeződött, így rászántam pár percet az újraolajozásra. Az olajozás után vártam kb. fél órát, majd egy ronggyal alaposan letisztogattam a mocsoktól a láncot. Szeretem, ha a bringa könnyedén, probléma nélkül fut, és egy ilyen túrának nem lehet úgy nekivágni, hogy valami apróság tönkretegye a tekerés élményét, vagy megakadályozzon a teljesítésében.

A teljes táv kb. 92 km tekerést jelent, a menetidő valamivel több, mint 6 óra. Ennyit még sosem tekertem korábban. És ez csak a kilátóig tart. A Somló Spirit Pálinkaház érintésével a táv közelíti a 100 km-t. Szép kis kihívás. De azért vagyok itt, hogy teljesítsem.

Az útvonal által érintett települések:
Sárvár-Hegyközség-Sitke-Nagysimonyi-Tokorcs-Celldömölk-Mersevát-Nemesszalók-Kisszőlős-Somlószőlős-Doba. Ezen az útvonalon észak felől érem el a Somlót, és ezen az úton is jövök vissza.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Kilátás Sitkénél
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A sitkei Kálvária Kápolna
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A Ság hegy Celldömölk közelében
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A tokorcsi reptér

Indulás előtt beszereztem két üveg sportitalt. Nem lehet megengedni azt, hogy az ember kiszáradjon, abból csak baj származik. A folyadék utánpótlásra mindig figyelni kell terhelés alatt. Reggel kb. ½ 9 körül indultam otthonról, még viszonylag hűvös időben, így fel kellett vennem a tavaszi kabátomat. A túra során a legfontosabb szempont a biztonság volt. Ez a láthatósági mellényt és a bringás sisakot jelentette, valamint az odafigyelést. Az időjárás kellemes és kegyes volt, jó hangulatban kezdtem meg a túrát.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A celldömölki Evangélikus templom. Itt kanyarodtam Pápa irányába.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Evangélikus Templom, Mersevát

Nem siettem, kényelmes, könnyű tempóban tekertem végig Mersevátig, ott iktattam be egy kisebb pihenőt. Mivel ezen a szakaszon sokszor jártam már, tudtam, milyenek a terepviszonyok. Nem erőlködtem, kihasználtam az utak lejtését, így tempóelőnyhöz jutottam. Hamar elértem Sitkét, utána Nagysimonyit, majd Tokorcsot. Az út Celldömölk felé vezetett. Celldömölkön az evangélikus templomnál kanyarodtam le balra, és onnan mentem tovább a Pápa felé vezető úton. Átgurultam a vasúti pálya alatt futó úton, és folytattam megállás nélkül a tekerést. A következő cél Mersevát volt a Marcal folyó mellett. A Marcal Vas megye természetes határfolyója. Onnan már csak néhány kilométer a megyehatár. Alig egy óra alatt értem el Sárvártól Mersevátig, és kb. fél óra múlva már Nemesszalók következett. Köszönhetően az út lejtéseinek, így könnyed, gyors tempóban tudtam haladni. A Szent Fülöp Apostol templom után kanyarodtam déli irányba. Elhaladtam Dabrony mellett, és utána jött egy kietlen, hosszú szakasz Kisszőlősig. Szántóföldek és fás, erdős részek váltották egymást. Volt egy szakasz, melyet mindkét oldalról erdő határol. A kizöldült fák miatt úgy éreztem, mintha egy csendes kis erdei úton suhannék.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A Ság hegy látképe Mersevát határából.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Kápolna Külsővat közelében.

Nemesszalók után határozottan körvonalazódott a Somló. Nem lazítottam, folytattam határozottan az utamat. Már Sitkénél odapillantottam a Ság és a Somló kettősére. Ismerős látvány volt, korábban is többször gyönyörködtem a Ság és a Somló vonulataiban. Tiszta időben nagyon jól ki lehet venni a Somlót és esetenként a távolabbi Balaton felvidéket.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Nemesszalók címere
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A Somló a távolban.
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Dabrony házai

Ahogy faltam a kilométereket, úgy tárult fel a szemeim előtt a Somló számomra impozáns alakja. Kisszőlős határából már egyértelműen uralta a tájat. Somlószőlősre érve az út egyenesen nekivezetett a Somlónak. Miközben felé haladtam, azon gondolkodtam, az itt lakó emberek hogyan viszonyulnak a Somlóhoz? Vajon már megszokták, és tudomást se vesznek róla, vagy olykor-olykor megállnak, és gyönyörködnek benne, esetleg időnként pusztán a kilátás szépsége miatt megmásszák egy-egy csendes napon? Az ember – legalábbis én így vagyok vele – hajlamos elfeledkezni arról, milyen szép természeti környezet veszi körül, és csak néha-néha, amikor kilép a megszokott taposómalomból, és lelassul, veszi észre, hogy milyen érdekes, kellemes és csodálatos a természet.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Római Katolikus templom Kisszőlős határában.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Határozottan szép látvány.

Somlószőlős határában, a Somló lábánál az útjelzést követve Doba irányába fordultam, és megkezdtem a hegy meghódítását. A várrom látványa vonzotta a tekintetemet. Már lentről elvarázsolt. Élőben látni teljesen más élmény, mint a neten nézegetve a képeit. A Szent István kilátó szolidan bújt meg a magasban a fák takarásában. Alig lehetett észrevenni. Mikor elértem Doba határához, az útelágazások egy rövid időre elbizonytalanítottak, ám eszembe jutott, hogy a Google Maps utcaképe mit mutatott, amikor virtuálisan jártam végig az utat a felkészülés keretében. Követtem az emlékeket, és megtaláltam a táblát, ami jelezte, merre kel elindulni a várrom irányába. A jelzés eléréséhez végig kellett haladnom a Somló északi oldalánál futó úton, majd néhány száz métert déli irányban haladtam a keleti oldalon. A biciklitúra itt egy időre véget ért. Leszálltam a nyeregből, és felkapaszkodtam a hegyre, követve a jelzéseket.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Evangélikus Templom, Somlószőlős
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Már lentről vonzza az ember tekintetét a várrom.

Az embernek nem lehet oka panaszra, széles betonút vezet fel. Autóval is fel lehet jutni a hegy tetejére (Ha valaki kényelmes, vagy lusta…) Mivel nem találtam olyan helyet, ahol le tudtam volna tenni a bringát, így szépen feltoltam a hegyre. Nem akartam feleslegesen kínozni az emelkedőkkel. Pláne úgy, hogy a gépem nem váltós, hanem szimpla áttételű, kontrafékes bicaj. És bizony a bringa kb. 13 kg súlya, plusz a hátizsák és a fotós táska, benne a Nikon D3400-as DSLR, valamint a kompakt fotómasinámmal jelentős plusz teherként jelentkezett a hegynek felfelé.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Információs tábla és térkép. Nem nagyon nézegettem.
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Innen még inpozánsabb.
közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A várhoz vezető út.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

Útközben rápillantottam a különböző jelzésekre, de csak azokkal foglalkoztam, amik engem érdekeltek. Ahogy kaptattam fölfelé a Somló keleti oldalán, és az út kanyargott, elhaladtam egy emlékmű mellett, és attól nem messze szembetaláltam magam egy sorompóval, ám azt tapasztaltam, hogy az emberek nem foglalkoztak vele. Volt, aki kiszállt az autóból, kinyitotta, majd visszazárta. Voltak, akik a kialakított területen leparkolták az autót, és úgy haladtak tovább. Nem tudom, mennyire jártam el szabályosan a sorompó megkerülésével (Rajtam kívül sokan mások is így tettek…) Ahogy egyre feljebb haladtam az úton, úgy vette át az erdő az uralmat a Somlón.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Kinizsi szikla

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

Jó érzés volt a különböző fák árnyékában felfelé baktatni az úton. Szépen, kényelmesen. Ezen a szombaton sokan választották úti célként a Somlót, nem csak én. A vár és a kilátó egyaránt vonzotta a látogatókat. A turistajelzéseknek köszönhetően könnyen tájékozódtam, és rátaláltam különböző tanösvényekre, amiken gyalogosan lehetett eljutni a Somló egy-egy pontjához. Miközben a várhoz vezető úton kapaszkodtam felfelé, elhaladtam a Kinizsi szikla mellett. Hunyadi Mátyás Somló várát Kinizsinek adományozta. A legenda szerint amikor hadvezérünk elindult a hegyre megszemlélni új birtokát, útközben megpihent a sziklán, ami behorpadt hatalmas súlya alatt.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

Amikor átjutottam a meredekebb szakaszokon, kicsit fellélegeztem. A bringa bizony komoly plusz súlyt jelentett a hosszú kapaszkodás során. Az enyhébb emelkedőkön könnyebb volt tolni a biciklit. Követtem a jelzéseket, és hamar ráleltem a táblára, ami mutatta, merre van a vár. Mivel sok kisebb gyalogút vezetett a várhoz, ezért letámasztottam a bringát, lezártam, és fogtam a fotóstáskámat, majd elindultam felfedezni a várat. Mindig is szerettem a történelmet. Örömmel bóklásztam a megmaradt falak között és kattintgattam a masinámmal. Próbáltam elképzelni, milyen lehetett itt egykor az élet. Olyan korokban, amikor nem voltak még autók, és az emberek gyalog, vagy lóháton tudtak csak feljutni ide. A kilátás és a várromok hangulata kárpótolt a fáradtságos hegymászásért. Nem tudom, mennyi időt töltöttem a várban, mire úgy döntöttem, hogy ideje továbbindulnom a kilátó felé. A várromhoz egyébként vezet egy szélesebb turistaút is.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

A kilátóhoz felkapaszkodni már gyerekjáték volt az enyhe emelkedőknek köszönhetően. Útközben már korábban is hallottam gyerekzsivajt. Sejtettem, hogy a hosszú hétvége miatt sokan választják célpontként a Somlót. Követtem a táblák jelzését és az utat, mely felkanyargott egészen a kilátóig. A kilátó körül egy nagy, ligetes, fákkal szegélyezett rész terült el, ami kiváló helyszín bármilyen rendezvényhez, vagy piknikhez. Maga a Szent István kilátó számomra kicsit csalódás volt. Olyan snassz, semmilyen. Bár lehet, ez a tekerés és a hegymászás fáradtsága miatt volt csak. Nem tudom. Ismét letámasztottam a bringát, és egy kicsit megálltam, pihegtem, valamint az embereket figyeltem, ahogy a jó időt élvezték a hegytetőn. Megálltam a kilátóval szemben, és csak bambán bámultam. Próbáltam felfedezni valami kis értéket benne. A kialakítása egyszerű, sallangoktól mentes. Szerintem a balatonboglári Gömbkilátó sokkal hangulatosabb, bár lehet, csak az elhelyezkedése miatt.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

A büfében vettem egy felnőtt jegyet (800 Ft, kicsit soknak tartom, a Gömbkilátóba csak 250 Ft volt…), és lassan felbaktattam a falépcsőkön. Voltak, akik akkor jöttek le a kilátóból. Mivel a lépcső szűk volt, ezért úgy oldottuk meg a dolgot, hogy egy-egy szakaszon kölcsönösen félreálltunk, és elengedtük a másikat. Maga a kilátó rész sem túl nagy, hamar zsúfolttá tud válni. A környékre szép rálátás nyílik, és a közeli Balaton felvidék is jól kivehető. Szombaton nem volt a legtisztább a levegő, így nem tudtam kivenni a távolban a Ság hegyet. Viszont a várromra szép rálátás nyílt felülről. Ami miatt érdemes ide fellátogatni, az a körpanoráma. Minden irányba el tudunk nézni, semmi nem gátolja a szabad kilátást. Nem tudom, hány percig nézelődtem. Amikor kigyönyörködtem magam a panorámában, és lőttem jó néhány képet, szépen, csendben lesétáltam, és elindultam vissza az úton. Előtte még készítettem pár képet a kilátó előtti műemlékekről.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

A hegyre vezető úton elindultam szépen vissza. Az utak lejtése miatt nem ültem fel a bringára, pedig jóval hamarabb leértem volna, mint gyalog. De ezt a napot a Somlóra szántam, így nem siettem. A biztonságra figyeltem csak. Ahogy felfelé, úgy lefelé is találkoztam túrázókkal. Többen barátságosan üdvözöltek, amit viszonoztam. Ez jó érzéssel töltött el, hogy felfelé és lefelé is találkoztam ilyen barátságos emberekkel. A várnál is összefutottam kedves emberekkel.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Szolidan megbújik a lombok között. A várból ennyi látszik a kilátóból.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

Az úton visszaereszkedtem, keményen tartva a bringát, nehogy elszabaduljon (Hiába, a bringa egy sokoldalú eszköz, súlyzóként is kiválóan funkcionál) Lefelé menet megálltam egy kis időre a Kinizsi sziklánál, és megérintettem, hogy érezzem a történelmet. Abban a pár másodpercben kicsit megnéztem a szikla környezetét, és felfedeztem, hogy az egyik fának egy másik szikla támaszkodik az út felett. Lenyűgözött a természet eme csodája. A kis pihenő után folytattam az ereszkedést.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Innen is impozáns látvány Somló vára.

Amikor visszaértem az egyik lejjebb lévő elágazáshoz, amit korábban megjegyeztem magamnak, elindultam délre a hegyen át a Hegykapu étterem irányába. Azt gondoltam, a 3 km-es táv sétagalopp lesz a hegymászás után. Tévedtem. Ekkor már fokozottan jelentkezett a fáradtság. A lelkesedésem itt kezdett elfogyni, de mentem tovább a bringámat tolva. Ahol tudtam, ott felültem, és tekertem. Viszont ennek az útszakasznak köszönhetően eljutottam a Taposó-kúthoz, valamint útközben elhaladtam a Szent Margit kápolna és egy 300 éves, villámcsapás által sújtott hársfa mellett. És még egy kis gyíkkal is találkoztam.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Emlékmű a Szent István Kilátó előtti területen.

Amikor már kezdtem végleg feladni, hogy egyáltalán elérek a hegykapu étteremhez, akkor döntöttem úgy, hogy erről a hegyről én már csak lefelé megyek. Felültem a bringámra, és szépen legurultam a hátralévő szakaszon. Előzőleg megtaláltam a Somlói Borok Boltját, de már nem volt lelkierőm ahhoz, hogy vegyek egy üveg bort. Majd legközelebb, amikor ismét erre járok. (Nem mostanában lesz…) A hegyről leérve megpillantottam egy szolid kis épületet a hegy déli lábánál. Megnéztem, és bizony megtaláltam a Hegykapu éttermet. Itt éreztem igazán, mennyire elfáradtam. Remegtem a tekeréstől és a hegymászástól, de még nem éreztem igazán kimerültnek magam. Kényelmesen megebédeltem, és erőt gyűjtöttem a hazainduláshoz. Már nem volt kedvem ahhoz, hogy még a Somló Spirit Pálinkaházat is megkeressem. Azt már csak itthon néztem meg, hogy mindössze egy rövid tekerés után simán elértem volna. Mindegy, majd legközelebb.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Taposó-kút

Igazán ekkor tudatosult bennem, hogy milyen távolságot kell még letekernem hazáig. Fáradtan. A Hegykapu vendéglőtől már csak Doba irányába indultam a Somló déli lábától, végig a keleti oldalon. Kicsit féltem, hogy rossz irányba megyek, és eltévedek, de rengeteg útjelzés segíti az embert a tájékozódásban. Amikor újra megpillantottam a vár felé mutató táblát, megnyugodtam.

A Hegykapu vendéglőtől Nemesszalókig tartó tekerés következett. Egyhuzamban. Fáradtan. Magam mögött hagytam Dobát, Somlószőlőst, nem sokkal később Kisszőlőst. Utána következett ismét a kietlen szakasz Nemesszalókig. Az alacsony forgalmú utak előnye, hogy az ember nyugodtan tud tekerni, nem kell attól félnie, hogy veszélyes szituáció alakul ki. Kisszőlőstől Nemesszalókig jól tudtam haladni (Már amennyire az útburkolat engedte…), csak Vid térségében álltam meg a Stop táblánál, és meggyőződtem arról, hogy biztonságosan tudok továbbhaladni. (Ezt odafelé is megtettem) Bár eredetileg Mersevátig akartam eljutni egy lendülettel, a fáradtság miatt nem sikerült. Muszáj volt beiktatnom egy pár perces pihenőt Nemesszalókon a Pepsi Vendéglőnél. Lőttem néhány képet a templomról, és ittam egy kevés sportitalt.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
A Szent Fülöp-apostól templom Nemesszalókon.

A pihenő után ismét nekivágtam az útnak, hogy minél előbb ledaráljam a hátralévő szakaszt. Be kellett osztanom az erőmet, nem hajthattam a végletekig magam. A fáradtság egyre jobban fokozódott, éreztem magamon, hogy az utolsó kilométerek igazán próbára fognak tenni. Nemesszalóktól a megyehatárig nem álltam meg Ott is csak annyi időre, amíg lefotóztam a táblát, ami jelezte, hol kezdődik Vas megye. Onnan már csak pár perc volt Mersevát. Hamar átsuhantam a községen, és folytattam utamat Celldömölk irányába. Ezen a ponton már egyre jobban éreztem a fizikai kimerülés jeleit, nehezebben tudtam koncentrálni, de tudtam, hogy továbbra is figyelnem kell, mert ezen az úton már jóval nagyobb az autóforgalom.

közlekedés túra bringa Somló kihívás hegymászás várrom kilátó
Hazafelé. A túra nagy része teljesítve.

Bár úgy terveztem, hogy Tokorcsig, esetleg Nagysimonyiig nem állok meg pihenni, Celldömölk határában, az Ostffyasszonyfa felé leágazó útnál kénytelen voltam újabb pihenőt tartani, mert a kiszáradás fenyegetett. Megittam a maradék sportitalt, és pár percre leszálltam a nyeregből, hogy átmozgassam magam. Már jó ideje csak a szív és a lélek vitt előre, és az a tudat, hogy minden megtett méterrel csökkentem a hátralévő távolságot.

A Pihenő után kicsit felfrissülve folytattam a tekerést. Innentől már nem volt megállás. A végcél az otthon volt: Sárvár-Hegyközség. Amennyire fizikai állapotom engedte, gyorsabb tempóra kapcsoltam. Tokorcs, Nagysimonyi, végül Sitke következett egyhuzamban. És a Hercseg hegy. A maga jó kis meredek emelkedőjével. Ott csak az akarat vitt fel. Felkészültem rá, hogy szükség esetén inkább leszállok a bringáról, és feltolom. Nem bírtam már előre figyelni, csak az utat néztem. De arra folyamatosan figyeltem, hogy ne akadályozzam az autósokat a haladásban. Amint átverekedtem magam a Hercseg hegyre vezető emelkedőn, fellélegeztem. Az utolsó 2 km következett. Itt már nem lehetett megállni, csak menni, menni, menni előre. Az izmok fáradtak, a koncentráció lecsökkent. Mi vitt mégis előre? Az elhatározás. Az akaraterőm. A szívem. Valamint a tudat, hogy percek kérdése, és hazaérek.

A lejtős szakaszokon megengedtem a bringát, hogy lendületet és időt nyerjek, ami sikerült is. A Sárvárig vezető emelkedő már csak kisebb kellemetlenség. Innen már gyerekjáték eljutni hazáig. A hegyközségi körforgalomból Sárvár irányába fordítottam a bringát, és megkezdtem az ereszkedést a lejtős szakaszon. Itt már nem engedtem szabadon futni a bringát, határozottan megfékeztem többször is, hogy a megfelelő ponton ki tudjak kanyarodni a földes mellékútra. Ha túl nagy tempóval érkezem, akkor ez nem sikerül. Már megvan a rutin, a bringa megfelelően lelassult. A házig már csak sétatempóban tekertem.

Délután 5 órakor érkeztem haza. Fáradtan és kimerülten, de elégedetten. És ami a legfontosabb: Épen, egészségesen. Az élmények miatt megérte a túra. Hogy hány kilométert tekertem összesen? Nem tudom. Még nem kalkuláltam ki. A hegymászás jó néhány kilométer gyaloglást jelentett, amit nem kalkulálhatok bele a tekerésbe. Az biztos, hogy a teljes táv közelíti a 100 km-t. (De meg nem haladja) A tekerés során kétszer kerültem veszélyesebb szituációba, pedig végig viseltem láthatósági mellényt, és figyeltem az autóforgalomra. Egyik alkalommal, még Veszprém megyében közel húzott el mellettem egy autó, Vas megyében meg ledudált az útról egy másik autós Celldömölk és Tokorcs között. Mindkettő már hazafelé történt.

És mit gondolok az egész túráról? Ezt: Derék munka, jó mulatság, férfimunka volt. Jelentősen túlléptem a határaimat, és alaposan megterheltem magam, de nem bánom. Az embernek feszegetni kell a határait, túl kell lépni a korlátain, hogy megtudja, mire képes. És hogy ez nagy teljesítmény volt-e részemről? Nem tudom. Mindenki döntse el maga. Saját magamnak akartam bizonyítani, ami maradéktalanul sikerült is. Még ha a végére fájt is minden izmom. Akkor is azt mondom: Megérte.