Bringázni jó. Ez nem újdonság. Szeretek bringázni. Nem csak a munkába járás, vásárlás, ügyintézés kapcsán, hanem csak úgy, szórakozás, kikapcsolódás céljából is. És közben még az egészségmegőrző (Erről rengeteg cikket találni az interneten, ez egyébként minden sportra igaz…) hatása sem elhanyagolható. Nagyon pihentető, nyugtató (tapasztaltam, többször is…) élmény tud lenni egy kiadós tekerés, főleg akkor, ha csendes környezetben, vagy erdőben pedálozik az ember.

Azt tudjuk már egy ideje, hogy a sport jótékony hatással van mind a fizikai, mind a mentális egészségre, és egy-egy kiadós, intenzív mozgás endorfint, vagyis boldogsághormont szabadit fel, ráadásul nem is keveset. (Orvosi oldalak böngészése pipa, ugorjunk…) Többször tapasztaltam már azt, hogy egy másfél-két órás folyamatos tekerés után lelkileg felfrissülve értem haza. Még akkor is, ha fáradtan indultam el. Az intenzív mozgásnak sok pozitív hatása van, amiről szintén rengeteg cikket találni az interneten. Sokszor megtapasztaltam ezeket. Tavaly ősszel egyik nap 12 perces vonatkésést kompenzáltam 2,5km-es távon, intenzív gyaloglással. Ennek köszönhetően időben beértem a munkahelyemre. Egy kis lihegés után viszont megérkezett egy hatalmas endorfin löket, ami egész nap kitartott.

Tekerhetünk egyedül, vagy csapatban. Mielőtt belevágnánk egy-egy nagyobb túrába, mindenképp készüljünk fel rá. Legyen nálunk megfelelő mennyiségű folyadék (sportital javasolt víz helyett) és energiaszelet, amivel az elvesztett energiát pótolni tudjuk. A biztonság kedvéért jó, ha van nálunk multifunkciós szerszám, amivel a menet közben adódó problémákat (pl. defekt) orvosolni tudjuk. A bringatúra is csak akkor élvezetes, ha a gépparipánk jó műszakiállapotban van.

Amikor túrázásra adjuk a fejünket, ugyanúgy követelmény a biztonság, mint a hétköznapi, városi közlekedés során. Kerékpáros kesztyű és sisak ajánlott az aszfalton zajló túrához, míg könyök- és térdvédő használata a terepen való túrázáshoz kötelező. A rovarok ellen védjük a szemünket napszemüveggel, vannak kimondottan bringázáshoz kialakított modellek. A lámpáinkat sose hagyjuk otthon, nem tudhatjuk előre, mikor érünk az úti célunkhoz, vissza a kiindulási ponthoz, vagy haza. Főleg, ha egész napos túráról van szó. Az öltözetünk legyen az időjárásnak megfelelő, lehetőség szerint jól szellőző. Vannak kimondottan kerékpározáshoz tervezett ruhák. (Még nem próbáltam őket...)

Amikor úgy döntök, teszek egy-egy nagyobb (megközelítőleg 30-40km-es, esetenként hosszabb) kerülőt, mindig viselek láthatósági mellényt, hiába van verőfényes napsütés. Igaz, a szabályozás ezt nem teszi kötelezővé, de a közlekedés többi résztvevője szempontjából fontos, hogy ilyenkor is időben észleljenek bennünket. Főleg, ha aszfaltozott úton robogunk. Ilyenkor alkalmakkor többször tapasztaltam, hogy az autóval közlekedők nagyobb oldaltávolságot tartva mentek el mellettem, vagy megvárták, amíg biztonságosan ki tudtak kerülni. Az ilyen magatartásért jár a piros pont. Néhányan voltak csak, akik ledudáltak az útról. (Nem a felezővonalnál szlalomoztam, hanem szépen, az út szélén haladtam. Már amennyire ez lehetséges volt) Pedig ez veszélyes magatartás. Az ember megijedhet, és rossz irányba ránthatja a kormányt.

A bringával történő túrázásnak is több formája van, más-más gépeket és hozzáállást igényelnek. Ne spóroljunk a biztonsági eszközökön, akármikor bukhatunk, bármennyire körültekintőek is vagyunk. A fejünket mindig védjük. Erről sokat írnak a különböző, kerékpározással (pl. bikemag, kerékagy) foglalkozó oldalak és blogok, érdemes elolvasni őket.

Mindig válasszunk a körülményeknek megfelelő sebességet, nem baj, ha később érünk a kitűzött célhoz. Ne felejtsünk el időnként megállni pihenni is. Indulás előtt alaposan tervezzük meg az útvonalat, ehhez segítségül hívhatjuk a Google térkép szolgáltatását, vagy az utvonalterv.hu oldalt, ahol lehetőségünk van kerékpáros útvonaltervezésre is. A bringatúra előnye, hogy az ország természeti adottságait és látnivalóit jobban szemügyre tudjuk venni, mint autóval, valamint sok olyan helyre is bemehetünk, ahova autóval körülményes, vagy lehetetlen bejutni.

Érdemes körülnézni, hol vannak bringatúra útvonalak, és azokon közlekedni. Sok új dolgot felfedezhetünk túrázás közben. A napokban adták át a Fertőd-Keszthely túraútvonalat. Futólag átnéztem, hogyan jelölték ki a Balatonig tartó utat, és elégedetten tapasztaltam, sok kisebb-nagyobb falut érint mind a négy (Győr-Moson, Vas, Veszprém és Zala) megyében. Elhalad szép természeti képződmények mellett, mint a Kis-Somlyó (Nem keverendő össze az erdélyi Kissomlyó-heggyel), vagy a Ság hegy. Ez előre mutató kezdeményezés, több ilyen kellene. Az útvonal itt megtekinthető.

Vas megye közepén akad jó pár olyan útvonal Sárvárról indulva, ahol nyugodtan lehet tekerni, váltó nélküli bringával is. Még a nagyobb forgalmú utakon is. Azonban egy-egy útszakasz komoly kihívás elé állítja az embert. (Ilyen a Sitke és Bejcgyertyános határában lévő lejtő/emelkedő, attól függ, honnan közelítjük meg) Viszont az izmaiban jelentkező kellemes fáradtság a nap végén, és a látvány, valamint a nyugalom kárpótolja érte az embert. Én legalábbis így vagyok vele. Hiába láttam ugyanazt a tájat sokszor, mégis mindig le tud nyűgözni. Ilyen például, amikor Sitkénél elém tárul a kemenesi tájegység, a távolban a Ság heggyel, mögötte a Somlóval.

 

közlekedés  bringa  természet  egészség
Sitke felé - Azóta magasabb lett a szalagkorlát​​

Szeretek a közeli Farkaserdőben is tekerni. A Kéktúra útvonal keresztülvisz az erdőn, és bringázásra kiváló. A túraútvonal aszfaltozott, így nem okoz nehézséget az erdőben való tekerés. Megnyugtató érzés elsuhanni az árnyas fák alatt a Scherg Lőrinc kilátóig, és onnan gyönyörködni a Balaton-felvidék vonulataiban, valamint a három (Ság, Kis-Somlyó és Somló) vulkanikus tanúhegyben. Tavaly, egy hatnapos munkahét végén, szombat délután tettem meg az utat a kilátóig, ami Káld határában magasodik, és kipihenten, felfrissülten tértem haza. Már ezért megérte. Ha erre járnak, mindenképp másszák meg a Ság hegyet, a Kis-Somlyón pedig keressék meg (Nem egyszerű fellelni…) a Királykövet. Vagy nézzék meg az ikervári vízerőművet.

 

közlekedés  bringa  természet  egészség
Farkaserdő, a nyugalom szigete

közlekedés  bringa  természet  egészség
2015. óta várja a kirándulókat a Scherg Lőrinc erdőmester nevét viselő kilátó
közlekedés  bringa  természet  egészség
A Ság hegy, a Somló és a Kis-Somlyó a Balaton felvidék vonulataival
közlekedés  bringa  természet  egészség
A Királykő, oldalán az emléktába

Vannak kedvenc útvonalaim, mint a Sárvár-Sótony-Ikervár-Sárvár kerülő, ami nekem laza másfél órát jelent erőlködés nélkül. (Volt már, hogy az indulás és az érkezés között kb. 4 óra telt el, mert megvariáltam az útvonalat, és megálltam fotózni Ikervár határában, a szélerőműveknél)

 

közlekedés  bringa  természet  egészség
Naplemente Ikervárnál

Amikor túrázni indulunk bringával, ugyanúgy legyünk körültekintőek, mint a hétköznapi közlekedés során. A biztonságot helyezzük előtérbe. Ha olyan helyre tévedünk, ahol megítélésünk szerint nem tudunk biztonsággal továbbhaladni a kerékpárunkkal, inkább szálljunk le, és toljuk át az érintett szakaszon. A kirándulás, gyalogosan és bringával is, az aktív pihenés kategóriájába tartozik.

Ha megnézik a MÁV oldalát, akkor láthatják, hogy támogatják azt, az ember vigye magával a biciklit, ha valamerre elutazik. Erre vannak a túrajegyek, amiket akkor lehet igénybe venni, amikor az ember a három tó (Balaton, Fertő- és Tisza-tó) valamelyikéhez utazik. És nem is kerül sokba egy túrajegy, függetlenül attól, melyik tó az ember úti célja. Balaton körül ki van építve a kerékpárút (Balatoni Bringakörút), amin végigtekerve az egész tavat megkerülhetjük. És minden évben megrendezésre kerül a „Tekerj a sereggel” elnevezésű két napos Balaton kerülő túra a Honvédelmi Minisztérium szervezésében. A célja, hogy aki akarja, próbára teheti magát ezen a túrán.

Ha úgy döntenek, rendszeresen elmennek tekerni, rövid idő alatt érezni fogják a hatását. Kitartóbbak lesznek, és javulni fog az állóképességük. És olcsóbb, mint a kondibérlet, elvégre a természet a legjobb edzőterem. Köszönöm, ha olvassák.