Ezt a kerékpárutat már több alkalommal emlegettem bejegyzéseimben. Nos, a város vezetése nagyon komolyan ráállt a kerékpáros turizmusra (is). Ez a kerékpárút a Sárvári Gyógy- és Wellness fürdőtől indul, és egészen Sárvár-Hegyközségig tart. A hegyközségi kápolnánál ér véget az utolsó szakasz. A tervek szerint a teljes költség összesen kb. 600 millió forintot tett volna ki, ami magában foglalta volna egy kerékpáros- és gyalogos híd építését is a meglévő Rába híd mellett. Erre végül nem került sor, mert „csak” 298 millió forintot sikerült az Unióból kikönyörögni a beruházásra.

 

Ez a beruházás is olyan lett, amilyen, a képek alapján mindenki döntse el, szerintük megérte-e a rááldozott pénzt ez a kerékpárút, viszont mint helybeli, üdvözlöm azt, hogy valaki végre egy icipicit gondolkodott, és nem csak hányaveti módon került kialakításra az út, hanem teljes egészében elkülönül a várost a Hegyközséggel összekötő úttól. Bevallom, lusta voltam, pedig minden nap készíthettem volna képeket az épülő útról, hiszen folyamatosan ott jártam el mellette, hogy mindenki lássa a folyamatot „Így épült…” címmel. Viszont szerintem a lényeg a végeredmény. Akit érdekel, hogyan nézett ki a szakasz az építkezés előtt, az vegye igénybe a Google Maps Utcanézetét, ott meg lehet nézni (még) az építkezés előtti állapotot.

Egyébként a folyamat cserjék kiirtásával kezdődött, ami szükséges volt, majd a szántóföld mellett egy széles utat vágtak a szükséges járműveknek. A területet feltöltötték vörös kaviccsal, majd jött a szegélyezés, az alsó aszfaltréteg, az ártéri híd beemelése, végül a kopóréteg, miközben a korlátok is a helyükre kerültek. Az út mellett a világítótestek leágaztatása is megtalálható, csak még azokra várni kell, mire a helyükre kerülnek. Amit üdvözlök, hogy a régi út maradványai mellett található fákat nem vágták ki, így sokkal hangulatosabb az út, és élvezetesebb rajta tekerni. Természetesen vannak szakaszok, amik komoly odafigyelést igényelnek, hogy az ember elkerülje a baleseteket.

Amikor még javában épült az út, és nem lehetett rajta közlekedni, mert mindenhonnan le volt zárva, sokan bóklásztak rajta, simán figyelmen kívül hagyták, hogy építési területen vannak. Ilyenkor kit terhel a felelősség, ha valakit baleset ér? A kivitelezőt, aki kitette a táblát, és szalaggal lezárta a területet, vagy azt, aki ezt figyelmen kívül hagyta? Tetszik, hogy ez az út nem lett olyan elbaszott megoldás, mint amit a Szombathelyi úton alakítottak ki, mivel ezt az utat Gyalogos- és kerékpáros zónaként jelölték meg. Így az úton való biztonságos közlekedés kis odafigyeléssel könnyen megoldható, és nem kell szűk sávokon ügyeskedni. Ami az építés javára írható, hogy a Gyógyfürdőtől a Rába hídig tartó szakaszon járda is épült, így a gyalogosok könnyebben és viszonylag biztonságosan tudnak eljutni a Tesco-ig. Ami viszont problémás, legalábbis szerintem, az annak a hiánya, hogy a városközpont irányából érkezve nem lehet könnyen és egyszerűen kisorolni a kerékpársávra, valamint a hídra felfestett kerékpárosnyom csak egy tessék-lássék megoldás, ez nem orvosolja azt a problémát, hogy a híd amúgy is szűk, és nehéz rajta elférni, még a személyautóknak is alig jut rajta hely, a buszokról, teherautókról nem is beszélve. Valamint ne feledkezzünk meg a gyalogos forgalomról se, amire szintén oda kell figyelni a hídon. És ez nem szünteti meg azt a problémát, hogy vannak, akik rendszeresen keresztbe közlekednek a hídon, szembe a városba vezető oldalra.

Azon gondolkodtam, vajon a híd szerkezete megbírná-e egy gyalogos rész kialakítását, ezzel védve a gyalogosokat, minimalizálva a balesetveszélyt. Mivel nem vagyok út- és hídépítő szakember, erre nem tudom a választ. Mindenesetre örülnék egy olyan megoldásnak, ami szavatolja azok biztonságos közlekedését, akik például babakocsiban tolják a gyermeküket, és ne a hídon kelljen bűvészkedniük vele. Amit hiányolok, az a jelzések hiánya a kápolna előtti szakasznál. Aki bringával és nagy tempóval érkezik a hegyközségi körforgalom irányából a város felé haladva, az nem tud időben lelassítani, hogy ráforduljon a számára kialakított útszakaszra. Se táblák, se útjelzés nem jelzi, hogy a kápolnánál térjen át a számára biztonságosabb Gyalogos és kerékpáros zónára. Mivel itt lakom, már csak ezen az úton vagyok hajlandó közlekedni, és tapasztalatból mondhatom, egy kis odafigyeléssel könnyen kivitelezhető a manőver. Ami még előny ezzel az úttal kapcsolatban, hogy két irányba kell figyelni, amikor az ember áthalad keresztben a Sótonyi úton. A Gyalogos- és kerékpáros zónának kijelölt útról nagyon jól szemmel lehet tartani az autóforgalmat. Tapasztalat. De elég a pötyögésből, mindenki alakítsa ki a saját véleményét a képek alapján.

2020-ban eljutottunk odáig, hogy a kerékpárút kapott közvilágítást is, így jelentősen csökkent annak az esélye, hogy az ember a sötétben keresztülgázol valakin, aki sötét ruhában bóklászik a kerékpárúton.