Gondolkodtak már azon, milyen lesz a közlekedés a jövőben? Akár a közeljövőben, akár a távoli jövőben? Képes lesz a közlekedés fenntartható módon működni? Nézzük, milyen lehetőségek állnak előttünk.

 

Mielőtt belevágunk, le kell szögeznem, hogy nem tudományos értekezés következik, csupán játék a gondolatokkal, amit a közlekedés fejlődésével foglalkozó cikkek és sci-fi filmek egyaránt inspiráltak.

A közlekedés egy nagy, közös társasjáték, amiben minden ember részt vesz. Így van egy olyan tényező, amit semmilyen módon nem lehet megkerülni, ez pedig maga az ember. Bárhogy alakuljon is a közlekedés a jövőben, az emberi tényezőt mindig figyelembe kell majd vennie a fejlesztőknek, ami nagyon sok esetben kiszámíthatatlan módon befolyásolhatja a dolgokat.

Forrás: Pexels.com

Ma, az internet, okos telefonok, okos otthonok és egyéb okos eszközök világában teljesen hétköznapi, hogy a különböző gyártók önvezető járműveken dolgoznak. Még csak az út elején járunk, és jelenleg nem látni előre, hova fog kifutni a dolog. Ahhoz, hogy egy ilyen jármű a lehető leghatékonyabban működhessen, rengeteg információt kell begyűjteni és kielemezni, majd a legjobb módon felhasználni. Az autók egyre több, a vezetőket segítő eszközökkel vannak felszerelve, mint követő- és tolatóradar, parkolási asszisztens, hogy csak néhány dolgot említsek a sok közül.

Forrás: Pexels.com

Ahogy az életben minden, úgy a közlekedés is folyamatosan változik, fejlődik, átalakul. Kutatások, és kísérletek folynak okos városok kialakítására, ahol a cél közlekedés minél folyamatosabbá, dinamikusabbá tétele. Az elképzelés szerint a modern autók, mivel csatlakoznak az internetre, folyamatosan kommunikálnának egymással, és a közlekedési lámpákkal. A közlekedési lámpák jeleznék az autóknak, ha egy gyalogos, vagy biciklis érkezik az autóból nem belátható irányból, például egy épület takarásából, ezzel csökkentve a baleset lehetőségét. Ez egy jó, és előremutató kezdeményezés, viszont még ez is gyerekcipőben jár, időbe telik, amíg sikerül ezt igazán hatékony módon megvalósítani.

A városi közlekedés is átalakulóban van, köszönhetően az egyre hatékonyabb elektromos kerékpároknak, rolleroknak, motoroknak. Városon belüli közlekedéshez jó alternatívákat nyújtanak, kiváltva az autót, valamint a közösségi közlekedést. Olyan városokban, mint Sárvár, vagy Szombathely, jelentősen megkönnyíti A-ból B-be való eljutást. Ráadásul az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok megadják a kerékpározás élményét is, így a napi mozgás is letudható vele. Az elektromos motorok, robogók, kerékpárok esetében ki vannak dolgozva a szabályok, míg az e-rollerek helyét egyelőre nehéz megtalálni. Egyrészt azt nehéz eldönteni, hol közlekedjen: a járdán, vagy az úttest szélén? Másrészt kell-e rá, és ha igen, milyen védőfelszerelés? Úgy tudom, jelenleg a sisak használata kötelező ez e-rollerek esetében. Azt a hatóság feladata eldönteni, mi alapján kategorizálja be az e-rollereket, és milyen szabályokat, védőfelszereléseket ír elő a használatához.

Forrás: Pexels.com

Önvezető járművek. Ezek néhány évtizeddel ezelőtt még csupán a fikció kategóriájába tartoztak, mostanra viszont már kézzelfogható valóság. Személyautók, buszok, teherautók esetében is dolgoznak a mérnökök a teljes autonóm működés megvalósításán. Hogy lesz-e teljes önvezetés? Az jelenleg még a jövő zenéje. Ami biztos, hogy a kutatások és a fejlesztések folynak, a rendszerek még messze nem tökéletesek, hiszen részesei voltak már ezek az önvezető járművek halállal végződő baleseteknek. Viszont a korábban vázolt, forgalomra optimalizált városokkal karöltve kialakíthatóak olyan közlekedési rendszerek, melyek a legnagyobb mértékben szolgálják ki az emberek igényeit. Mire gondolok? Jelenleg a járművek többsége az esetek nagy részében várakozik, például az ember háza, munkahelye előtt. Ami biztos, hogy a végtelenségig nem növelhető az utakon lévő autók száma, előbb-utóbb az autók magas aránya lesz az oka annak, hogy nem lehet normálisan közlekedni a városokban. (Ez már most is érződik, és észrevehető)

Forrás: Pexels.com

Erre egy lehetséges megoldás az, ha az embereknek a jövőben nem lesz saját autója, hanem különböző szolgáltatók önvezető autóit vehetik igénybe. Az ember megrendeli adott időpontra az autót, mondjuk munkába menet, és az elviszi a munkahelyére, egy másik autó meg felveszi hazafelé. Igaz, ez csak egy felszínes elgondolás, hiszen ki kell hozzá dolgozni minden rendszert, hogy megfelelően működjön a dolog. Egy ilyen szolgáltatás meg tudná oldani azt, hogy jelentősen csökkenjen az utakon lévő autók száma, hiszen egy autó több, egy irányba tartó embert tudna fogadni, üresen üzemeltetni nem lenne gazdaságos őket. A hatékony működéshez ki kell dolgozni a teljes rendszert, megfelelő utakat igényel, amik segítik a sávtartást, és a megfelelő besorolást az úti célunkhoz. Az önvezető autók esetében a legfontosabb kérdés a biztonság, hogyan, milyen módon védik az autóban utazókat, és hogyan védik azokat, akik gyalogosan, vagy más módon közlekednek. Bármennyire körültekintően alakítják ki a mérnökök ezeket a rendszereket, a maximális biztonságra törekedve, az ember egy olyan tényező, amivel nem lehet kalkulálni.

Forrás: Pexels.com

Az önvezetés a tömegközlekedésben is egy opció, buszok, vonatok esetében. Talán a vonatok esetében lehetne a legjobban kiaknázni az önvezetést, mert ott lehetőség van egy teljesen zárt rendszer kialakítására, így minimalizálva a balesetek lehetőségét. Érthető módon jelenleg az emberek még ódzkodnak attól, hogy robotjárművekre bízzák magukat. Ezek a rendszerek még nagyon kezdetlegesek, sok a gyerekbetegségük, időbe telik, mire teljesen kiforrják magukat, és hosszútávon is megbízhatóan fognak majd üzemelni. Addig viszont folyamatosan igénylik az emberi felügyeletet, és biztosítani kell azt is, hogy az ember szükség esetén bármikor be tudjon avatkozni.

Forrás: Pexels.com

Természetesen a technológiai fejlődés jóval több területet érint a közlekedésben is, ott van a légi és a vízi közlekedés is, amiről szintén lehetne hosszabban gondolkodni, hogyan fog átalakulni a jövőben. Ami biztos, hogy már fejlesztenek kis hatótávolságú, repülésre alkalmas autókat. Az már más kérdés, hogyan fognak beválni, és mennyire lesz rájuk igény.

Ami jelenleg biztosnak tűnik, hogy az elektromos meghajtás és az automatizálás jelenti a közlekedés jövőjét, a kérdés csupán az: milyen mértékben fog ez megvalósulni?