Úgy döntöttem, összegyűjtöm egy bejegyzésbe az összes eddig megjelent Kreszmenők epizódot. Szerintem érdemes végignézni őket, mert minden lényeges dologra kitérnek, és ezek az alig egy perces epizódok jópofa módon hívják fel a figyelmet arra, mi mindenre kell odafigyelni a saját biztonságunk érdekében, függetlenül attól, milyen módon közlekedünk.

 

Ezek a videók elérhetők a police.hu oldalon is. Sajnos nagyon sok ember abban a tévképzetben él, hogy a KRESZ-t elég egyszer megtanulni, és utána már nem is kell foglalkozni vele, pedig ez is folyamatosan változik, mint minden más dolog a világban. Szerintem nem lenne rossz dolog, ha mindenkinek bizonyos időközönként kötelező lenne újra elvégezni a KRESZ tanfolyamot, és ismételten levizsgázni belőle. Igen, nekünk, kerékpárral közlekedőknek is.

Sokszor tapasztalom, hogy se a gyalogosok, se a kerékpárosok nincsenek tisztában azzal, hogy mi az, ami rájuk vonatkozik. És bizony az autósok között is szép számmal akadnak olyanok, akik elfelejtik, hogy mit tanultak, vagy csak szimplán fittyet hánynak rá. És persze a motorkerékpárral közlekedők között is akadnak olyanok, akik bizonyítják, mennyire hülyék tudnak lenni. Példa erre az, amikor embereket látok motorral közlekedni úgy, hogy az öltözékük áll egy bukósisakból, rövid ujjú pólóból, rövidnadrágból és strandpapucsból. Ez nagy felelőtlenség részükről, mert hiába védik a fejüket, a testük többi része nincs megfelelően védve, és kisebb sebességgel történő bukás esetén is súlyos sérüléseket szenvedhetnek.

És hadd szúrjak be ide egy aprócska megjegyzést. A jelenlegi szabályozás szerint az önálló hajtással rendelkező kerékpár valójában motorkerékpárnak számít, mégis sokan KRESZ vizsga, jogosítvány és bukósisak nélkül közlekednek vele. Pár hónapja futottam bele egy cikkbe a Vas Népében, amiben ezt boncolgatták. Igen, a kerékpárok rendelkezhetnek hajtásrásegítéssel, de ez nem helyettesítheti a lábbal történő hajtást. És a kerékpár is a jármű kategóriába került besorolásra, ami azt jelenti, hogy ugyanolyan körültekintően kell(ene) eljárnunk, mint az autóvezetőknek. Felelősségteljesen, figyelve arra, mi történik körülöttünk, használni az irányjelzéseket, és minimalizálni a veszélyes helyzetek lehetőségét. Ezért is lenne jó, ha a kerékpározást is csak úgy engednék meg, hogy előtte KRESZ vizsgát kellene tenni. Mert a szabályokat nem elég tudni, alkalmazni is kell őket. Függetlenül attól, milyen eszközzel közlekedünk.

A végére jöjjön egy videó, ami azt szemlélteti, hogyan vált Amszterdam kerékpáros központtá, és hogyan oldják meg az emberek a mindennapi közlekedést kerékpárokkal. Az, hogy a videóval kapcsolatban mi a véleményem, megtartom magamnak, mindenki alakítsa ki a saját véleményét a látottakról a tapasztalatai alapján. Zárásként jöjjön a szokásos: Vigyázzunk és figyeljünk egymásra, hiszen mindenkit hazavárnak. És továbbra sem egymás ellen vagyunk az utakon.