Hangzatos, hatásvadásznak tűnő cím, ugye? Nem annak szántam. Ez igazából mindenkire vonatkozik, függetlenül attól, milyen módon vesz részt a közlekedésben. Sajnos sok a negatív tapasztalat, de szerencsére pozitív példából is akad bőven. De most maradjunk csak a bringánál. Egyelőre.

A városi közlekedés szívás. Pont. Ezen nincs mit ragozni. Mint azt már korábban írtam, a kerékpárral való közlekedés nem kötött semmilyen feltételhez. Nem kell KRESZ vizsgát tenni (Így sokan hiányos, vagy nem is létező KRESZ tudással vágnak bele a közlekedésbe… Sajnos), sem jogosítványt szerezni rá. (Ezek a dolgok egyébként igazak a rollerre, gördeszkára és görkorcsolyára is… Ugorjunk)

 

Sokan az alapvető biztonsági dolgokat is figyelmen kívül hagyják, mint első- és hátsó lámpa/villogó (személy szerint a lámpát preferálom, bármikor elmehet a közvilágítás…), prizmák, láthatósági mellény és csengő. Ez a minimum. Olykor maga a bringa is rossz állapotban van, műszakilag nem alkalmas a biztonságos közlekedésre. Jó bringa=gyors és biztonságos közlekedés (Már amikor a feltételek adottak…) Ehhez hozzájön még sokszor a figyelmetlenség és a felelőtlenség, valamint a magyarokra jellemző agresszív magatartás is. (Igen, még mindig a kerékpáros közlekedésről van szó, de ez a teljes társadalomra igaz. Lapozzunk)

Közlekedj okosan! Ezt tanácsolom mindenkinek, aki valamilyen formában részt vesz a közlekedésben. Mit is akar ez jelenteni? Tételesen:

  • Tedd magad láthatóvá! (lámpák, prizmák, mellény)
  • Légy éber!
  • Előre gondolkodj!
  • Koncentrálj!
  • Légy körültekintő!
  • Figyelj a többiekre!
  • Törekedj a biztonságra!
  • Használd a kerékpárutat/sávot, ahol van
  • Alkalmazkodj!
  • Ne veszélyeztess másokat!
  • Elsőbbséged akkor van, ha megadják
  • Légy tisztában a rád vonatkozó szabályokkal
  • Irányjelzés használata (Légy oly kedves tudatni a többi tudatlan, agyatlan barommal, merre szándékozol kanyarodni, nincs mindenkinek gondolatolvasó képessége…)
Kerékpárút a Tesco előtt

Most kb. ennyi, de erről még sokat lehet regélni. Okos közlekedés. Okos közlekedés. Mit is jelent ez a kerékpáros közlekedés esetében? Nézzük csak: Van egy közlekedésre alkalmas, felszerelt bringád. Stimt? Ugorjunk. Mielőtt beleveted magad a forgalomba, nézd át a KRESZ szabályokat, hiszen folyton változnak. Nyugodtan kérheted a rendőrök segítségét is, ha valamivel nem vagy tisztában. Kérdezni sosem szégyen. Az ember intelligensebbnek tűnik, ha kérdez, mintha hallgat. (Dr. House egyik fantasztikus riposztja, kicsit átfogalmazva, igaz, így elég gyengén hat, de mindegy)

Ha kezdő bringás vagy, akkor szánj rá pár napot, akár egy KRESZ parkban, akár egy forgalom mentes helyen arra, hogy megszokd a bringát. Idő kell, mire kitapasztalod, és hozzászoksz. Amikor először beleveted magad a forgalomba, inkább haladj lassabban, ha szükséges, mondj le az elsőbbségedről a biztonságod érdekében. Nem kell azonnal végigszáguldanod a városon.

KRESZ Park Sárváron

Pár hete történt az eset, hogy munkából robogtam hazafelé (szokás szerint…), és pár száz méterre a vasútállomástól balra szándékoztam kanyarodni. Bal kar vízszintesen kinyújtva oldalra, ahogy kell, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, mi a szándékom. Igen ám, de az utcából kihajtott elém egy kamion, és mivel nem voltam biztos benne, hogy észrevett, inkább lefékeztem a bringát, kiengedtem magam elé, mert értelmetlen volt mindenáron elé hajtani, baleset lett volna a dologból. (Én jártam volna rosszul…)

A bringázásnak megvan az az előnye, hogy kis helyen is elfér az ember, és gyakorlatilag az egész város a rendelkezésünkre áll, hiszen az ember át tud hajtani akár egy téren, akár egy parkon, ezzel rövidítve az utat, és időt nyerve. Ha az ember ismeri a saját városát, nagyon könnyen talál alternatív útvonalat, ha esetleg valamilyen fennakadás miatt (pl. útépítés, baleset, stb.) nem tud a megszokott útvonalán haladni.

Városon kívül

Fontos, hogy sose közlekedjen rutinból az ember, hiába ismer egy útvonalat nagyon jól, bármikor adódhatnak váratlan helyzetek, és a körülmények is mindig változnak. Ráadásul az egész országra jellemző, hogy az utak minősége sok esetben katasztrofális, nem lehet rajtuk normálisan közlekedni, kerékpárutak, sávok meg nincsenek is feljelölve, vagy logikátlan módon vannak kialakítva. Ahol van jó állapotú kerékpárút, vagy sáv, használd azt. A járdát mellőzd, az elsősorban a gyalogosoké. Oké, tudom, hogy a szabályozás szerint lehet használni bringás közlekedésre (max. 10 km/h-val) de gondold végig, mennyire kell koncentrálnod, hogy ne üsd el a gyalogosokat, ráadásul az alacsonyabb tempó és a folyamatos ügyeskedés miatt időt veszítesz. Feleslegesen. Sok esetben sajnos az úthálózat állapota miatt nincs más választása az embernek, mint a járda. (Sárváron is vannak ilyen útszakaszok, úgy rázzák a bringát, mint a zárlatos villanyborotva. Batthyány utca például… Igaz, az a város központja, így nehezen kivitelezhető a kiiktatása az autó- és a busz forgalom miatt, de ideje lesz meglépni egy alapos felújítást)

Batthyány utca hajnalban - kevés a hely...

Megfigyelték, mennyivel veszélyesebb a városi közlekedés? Gondolják csak végig. Jelzőlámpák, kereszteződések, rosszul kialakított parkolóhelyek, buszok, biciklisek, gyalogosok, és még sokan mások. Nagy körültekintést és odafigyelést igényel a balesetmentes közlekedés. Amit sokszor nem egyszerű kivitelezni. Ennek oka sok esetben a figyelmetlen, vagy felelőtlen emberi magatartás. Igen, gyorsan szoktam közlekedni, de mindig előre gondolkodom, és alkalmazkodom a körülményekhez. Ködben, esőben, hóban nem száguldozom, sem csúcsforgalomban. Mivel nem a Tour de France-on vagyok, nem állok neki mindenkit leelőzni, aki nálam lassabban tud csak haladni. Felmérem a helyzetet, hogy mikor tudom kikerülni. Ez azt jelenti, hogy nagyobb követési távolságot tartok, ami lehetővé teszi, hogy biztonságosan meg tudjak állni, ha előttem valami váratlan történik. Jobbról sosem előzök. Volt rá példa, hogy a nagy autóforgalom és egy lassabb biciklis miatt nem tudtam a szokott tempómban haladni, egy másik biciklis a buszmegállónál előzött meg. Jobbról. És bezsúfolta magát elém. Egyébként is utálom, amikor valaki nem gondolkodik, és szó szerint a seggembe jön. Ha valami miatt meg kell állnom, akkor magát sodorja veszélybe, vagy nekem csattan. Idióta.

Mindig gondolkodj előre, és a körülményeknek megfelelő sebességgel közlekedj. Indulj el időben. 5-10 perc plusz is sokat számíthat. Ne vetődj be mások mellé, nem egy versenyen vagy. Mindig előre nézz, ne lefelé! Folyamatosan figyelj a kereszteződésekre, bárki, bármikor kihajthat eléd!

Veszélyes kereszteződés

Kanyarodási szándékodat időben jelezd. Nyújtsd ki oldalra a karodat, azt mindenki észre fogja venni, még a kamionos is. Mivel egyértelmű jelzés. Járda mellé parkoláskor is alkalmazd! Balra kanyarodáskor győződj meg róla, nincs-e mögötted jármű, és határozottan húzódj be a felezővonalhoz. Ha ez nem kivitelezhető, állj meg az út szélén, és várd meg, amíg át tudsz haladni az úton. Ha alacsonyan magad mellé teszed a kezed, azt nagyon nehéz észrevenni, és nem egyértelmű. Mielőtt előzésbe kezdenél, győződj meg róla (Nézz hátra, nem kezdtek-e el előzni téged is, és nincs-e közvetlenül mögötted valamilyen jármű), hogy biztonságosan be is tudod fejezni. Ha szükséges, használj visszapillantó tükröt. Olcsó, mégis biztonságossá teszi a forgalomban való részvételedet.

A közlekedés során mellőzd a telefon piszkálgatását és a zenehallgatást. A forgalomra koncentrálj. Alkohol- és drogmentes állapotban közlekedj. (Istenem, ötleteket adok!…) Sötétben és rossz látási körülmények között legyél látható, használj lámpákat, láthatósági mellényt és fényvisszaverő kiegészítőket. (Ez egyébként az egyik legfontosabb dolog, erről írtam egy külön posztot, elolvashatod itt) Mindig figyelj a többiekre, tarts szemkontaktust a kereszteződéseknél az autósokkal. A zebrát óvatosan közelítsd meg! Körültekintés nélkül, és a bringáról leugorva ne haladj át rajta! Köszönd meg az autósoknak, ha átengednek az úton.

Veszélyes helyzetek elkerülése érdekében használd a csengőt. Például előtted bóklászik néhány gyalogos az úton, és figyelmeztetni akarod őket a közeledésedre. Sajnos sokan hajlamosak a bicikliutat/sávot elfoglalni. (Tapasztaltam. Nem egyszer…) Volt is rá példa, hogy bambán bámultak rám, miért csöngetek. És nem mentek félre az útból. Pedig a bicikliút/sáv nem a gyalogosoké. Azt hiszem, röviden ennyit akartam az Közlekedj okosan kategóriában. Ja, és még valami! Mindig zárd le a bringát! Még ha csak egy percre futsz be valahova, akkor is. Azalatt simán felpattannak a bringádra, és elkerekeznek vele. Erről egyébként olvashatsz a Magyar Kerékpárosklub Kerékpáros Kisokos című kiadványában. Minden más mellett. Sokat lehet tanulni belőle.

Apropó irányjelzés! Erről jutott eszembe egy eset, ami pár hónapja történt. Besoroltam a balra kanyarodó sávba, és vártam, hogy le tudjak kanyarodni a Vadkertkörútra. Nagy volt a forgalom, percekig kellett várnom. Egyszer csak azt láttam, hogy egy rendőrautó megállt, és a rendőr jelezte, kanyarodjak le. Nagyon jól esett a gesztus. Visszaintettem neki, ezzel jelezve, köszönöm az udvariasságot. Ennyit jelent, ha az ember egyértelműen jelzi, merre akar kanyarodni.

Sokat lehetne ragozni ezt a témát, minden kategóriát belevéve. A figyelmetlen gyalogosokkal és autósokkal az ember nem sokat tud kezdeni, csak annyit, hogy ő maga próbál lehetőség szerint mindenre figyelni. Sok esetet fel tudnék sorolni, amikor az autós figyelmetlensége miatt improvizálnom kellett, és a jelenet akciófilmbe illett volna, ahogy kivágtam magam a veszélyes szituációból. És persze agresszív magatartással is sokszor találkoztam. Szerencsére az utóbbi időben nagyon sok autós figyel a biciklisekre, így pozitív példa is bőven akad.

Egy jó példa az agresszív magatartásra: Egyik vasárnap délelőtt a Tesco irányból tekertem hazafelé, és a Sótony-Hegyközség-Ostffyasszonyfa kereszteződéshez érve egy Sótony irányából érkező autós úgy állt meg, mintha balra ki akarna kanyarodni. Jeleztem neki, hogy idiótának tartom. Tippeljék meg, mi történt ezek után? Úgy van! Utánam jött, hogy mit mutogatok neki? Kilátásba helyezte, hogy eltördeli az ujjaimat, és feldugja a seggembe. (Szó szerint ez hangzott el a szájából) Annyit kérdeztem tőle:
-Index, vagy valami?
Felháborodva:
-Nem is akartam balra kanyarodni, egyenesen akartam haladni! Különben sincs igazad! Na, ökölpacsi, hadd menjek!
Nyugodtan közbevetettem:
-Akkor úgy kellene megállni.
Végül mindenki ment a maga dolgára.

Egy esetben azért csapódtam egy autó oldalának, mert kihajtott elém, lassú tempóban. De ott legalább a sofőr jelezte, az ő hibája volt a dolog. És megúsztam az egészet egy elszakadt első fékbovdennel. Ez egy pénteki napon történt, vizes útburkolaton, és ismét tempósan haladtam. Ezúttal a Rákóczi úton. Az Alkotmány útról kikanyarodott egy autó, azzal nem is foglalkoztam, bőven messze voltam még. Az utánakövetkező autó lassú tempóban megközelítette a kereszteződést. Azt feltételeztem, csak előrejár, hogy belássa az útszakaszt. Én balga. Azzal a tempóval folytatta az útját, és megkezdte a kikanyarodást balra. Azonnal satufék, és egyenesen nekieresztettem a bringát az autó oldalának. A kikerülés, mint opció, fel sem merült bennem. Akár balra, akár jobbra rántottam volna a kormányt, rosszabbul jártam volna.

Az volt a félelmetes az egészben, hogy miközben egyenesen az autó bal oldalának tartottam, volt időm végiggondolni, mi fog történni. A biciklim első kereke megállt az autóoldalánál, a bringa, velem együtt felemelkedett az útról, majd visszaérkezett az útra. Közben azon agyaltam, odalesz-e az első kerekem, utána azon, átborulok-e a motorháztetőn, majd azon, megsérülök-e az útra való visszaérkezéskor. Az egészet megúsztam egy kis horzsolással a sípcsontomon. Ennyit számít a jó fék.

Ezek az esetek mégse vették el a kedvemet a bringázástól. Továbbra is szeretek jó tempóban közlekedni, de nem vadállat módjára. Egyébként egy jó műszaki állapotban lévő bringával simán lehet 25-30 km/h-val, olykor nagyobb sebességgel közlekedni. Feltételezve, hogy minden körülmény adott. Ahogy mondani szoktam, a jó pilóta ott kezdődik, hogy le tud lassulni. A kiváló meg is tud állni kritikus helyzetben. Na, most már tényleg ennyi az okos közlekedéssel kapcsolatban. Figyeljenek, és vigyázzanak egymásra. Továbbra sem egymás ellen vagyunk az utakon. Mindig, mindenkit hazavárnak. Kérem, közlekedjenek felelősséggel! Köszönöm!