Fontos-e, hogy egy kerékpár megfelelő műszaki állapotban legyen? Vajon a gépjárműveknek miért kell rendszeres időközönként műszaki vizsgát tenniük? A válasz: Igen. Nagyon is fontos, hogy a kerékpár, amivel közlekedünk, vagy túrázunk, műszakilag rendben legyen. Ez az egyik legfontosabb része annak, hogy biztonságosan részt vehessünk a forgalomban. Ha valaki napi szinten használja a járművét, legyen az kerékpár, autó, motor, bármi, tudja, hogy a rendszeres használattól kopnak az alkatrészek, és az időjárás is rendesen tudja amortizálni az eszközt. Sokan mégsem foglalkoznak kerékpárjuk műszaki állapotával addig, amíg végül használhatatlan nem lesz.

 

Igen, időigényes a karbantartással foglalkozni (esetenként csak pár percet vesz igénybe…), akárcsak az autók esetében, de még mindig olcsóbb, mint egy esetleges javítás, vagy alkatrész csere, (ez olykor hozzátartozik a karbantartáshoz) esetleg nagy generál. Az utak kátyúi, bukkanói és egyéb hibái ugyanúgy rongálják a biciklit, mint az autókat.

Mi mindennel érdemes foglalkozni a karbantartás során? Mindennel. Tételesen:

  • A fékekkel
  • A gumikkal
  • A lánccal
  • A fogaskerekekkel
  • A tengelyekkel
  • A csapágyakkal
  • A pedálokkal és a hajtókarokkal
  • A váltóval

A jól beállított fékekkel biztonságosan meg tudunk állni váratlan helyzetben, vagy csúszós úton is. (Jól megválasztott sebesség esetén) A kopott fékpofákat minden esetben cseréljük. Mivel többféle fékrendszerek léteznek, ezért mindegyiket más-más módon kell beállítani, ez kerékpár specifikus. Nézzünk utána, hogy a hidraulikus féket hogyan kell beállítani és karbantartani, javítani. Vannak a neten nagyon jó írások ezzel kapcsolatban is.

A kopott, repedezett gumit minden esetben cseréljük le, romlik a tapadás, valamint megnő a durrdefekt esélye. A guminyomása legyen a gyártó által előirányzott. Az optimális nyomás könnyű haladást tesz lehetővé. Nincs ebben semmi ördöngösség. Lapos gumi nem tenni jót abroncs. A túlfújt gumi viszont pattog az úton. Ha téli időszakban is bringázunk, akkor lehet alacsonyabb a gumi nyomás, hogy a gumi nagyobb felületen feküdjön fel az útfelületre.

A lánc a fogaskerekekkel -váltóval szerelt bringa esetén a fogaskoszorúval-, közép- és hátsótengellyel, csapágyakkal, hajtókarokkal, valamint a pedálokkal alkotja az erőátviteli rendszert. Nincs benne semmi bonyolult. A kopott fogaskerekek, fogaskoszorú, nyúlott, rozsdás, koszos lánc, kenőanyag mentes csapágyak, görbe tengelyek mind nehezítik az erő megfelelő átvitelét, a hajtás nehéz lesz. Érdemes időt szánni ezeknek az alkatrészeknek a tisztítására, esetleges cseréjére.

Egy olyan bringával, ami jól szalad, élvezet közlekedni, és mindenhova időben odaérhetünk.

A lánc, a fogaskerekek és a fogaskoszorú tisztítása, olajozása az egyszerűbb, pár perces műveletek közé tartozik. Még csak szét se kell szedni hozzá semmit. A koszos, rozsdás láncot először mindenképp meg kell tisztítani. Ehhez nagyon jó a közismert WD40. Érdemes pár percig hatni hagyni, utána ronggyal vagy egy rossz fogkefével átpucolni mind a láncot, mind a fogaskerekeket, fogaskoszorút. Utána jöhet finom műszerolaj, vagy más kenőanyag. Rengeteg van a piacon, ami megfelel erre a célra, de a WD40 is jó szolgálatot tehet. Ezt a műveletet érdemes havonta, kéthavonta elvégezni, a nagyobb karbantartást három-négy havonta.

Ahány gyártó, annyi megoldás ugyanarra a dologra. A futóművek tengelyeit, csapágyait is időnként ki kell pucolni, és újrakenni. Ugyanez áll a középtengelyre. Kivéve, ha monoblokk van beszerelve, azt egy az egyben cseréljük, ha elkopott. (Elég strapabíró megoldás…) A pedálokra is figyelmet kell fordítani. Kenés hiányában könnyen megszorulnak, így akadályozva a hajtást.

Ha nincs elég tapasztalatunk, érdemes felkeresni egy szervizt, ahol elvégzik a szükséges javításokat, és beállítják a bringánkat igény szerint. A karbantartásra, javításra mindig érdemes időt szánni, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni a bringánkkal.